Bruno, PIX och japanske världsmästaren i pingis
Publicerad: 14/3, 2022
Sommaren 2021 gav Bruno Ahlqvist ut boken ”Tablettkriget i Gävle under 1900-talet”. Boken beskriver den mycket hårda konkurrensen mellan halstabletterna från Gävle – Läkerol och Pix som ledde till att båda företagen blev framgångsrika under nästan hela 1900-talet. Eftersom boken var avsedd att enbart handla om konkurrensen mellan de båda varumärkena, blev det material över. Historier och anekdoter om företagens övriga varumärken och marknadsföringsåtgärder som inte direkt påverkade konkurrensen.
Bruno berättar här exklusivt för Företagsbladets läsare när pingisvärldsmästaren Ichiro Ogimura hjälpte Pix med en testförsäljning i Japan.
Varken Läkerol eller Pix hade en utvecklad strategi för att finna och analysera nya exportländer. Utan att det var uttalat kan man se att för Läkerol handlade det om att skapa försäljning i så många länder som möjligt. Delvis för att kunna berätta för konsumenterna att Läkerol var ett internationellt märke i den dryga handfull länder där man sålde stora volymer med hjälp av väletablerade importörer eller dotterbolag.
Pix sökte egentligen aldrig nya exportländer. Man hade en ”följa-John”-strategi som gick ut på att följa Läkerol i spåren där man redan byggt upp en försäljning. Det hände ganska ofta att en konkurrent till Läkerol-importören letade efter en liknande produkt för sitt eget företag. Inte så sällan hamnade man då hos Pix AB med en förfrågan.
På Pix var vi beredda att utmana Läkerol också utomlands. Vi tog in tillgängliga fakta om företaget som frågade och om det såg bra ut presenterade vi ett batteri med frågor för att kunna bedöma om det kunde bli en bra affär.
Världsmästaren i telefon
En dag i mitten av 1980-talet får jag ett samtal från en man som presenterar sig som Mr. Ogimura från Japan, som frågar om vi vill han hans hjälp att sälja Pix-tabletter i Japan. Eftersom vi visste att Läkerol inte såldes i Japan skulle det normalt inte vara intressant att ens inleda en diskussion. Jag kunde dock inte motstå att fortsätta samtalet av ren nyfikenhet.
Jag var sedan 1950-talet mycket intresserad av bordtennis och hade tävlat en del på lokal nivå utan större framgång under 60-talet. Därför anade jag att det kunde vara en världsmästare i min favoritsport i andra ändan av linjen. Jag frågade ganska snabbt om det möjligen var Mr. Ichiro Ogimura, världsmästare i pingis flera gånger under 50-talet och därefter rikstränare ibland annat Sverige under flera korta perioder. Min gissning var riktig och när samtalet slutade hade vi i princip startat ett åtta år långt samarbete.
Ogimura hade i kraft av sina sportsliga framgångar blivit medlem i Japans Olympiska kommitté, och styrelsemedlem i Internationella Bordtennisfederationen. Dessutom var han på 70-talet med och startade den så kallade ”Pingpong-diplomatin” som ledde fram till ett första möte mellan Kinas ”ordförande Mao” och USAs president Richard Nixon. Det som hade betydelse för oss var att han också ägde ett eget handelshus i Tokyo (Ogimura Shoij) som förmedlade affärer mellan japanska och främst europeiska och amerikanska företag.
Han hade möjlighet att göra små testförsäljningar i 7-Eleven butiker i Tokyo och presenterade under ett av de täta besöken i Gävle ett företag som var villigt att genomföra en större testförsäljning. De var mycket noggranna med varje detalj av förberedelserna vilket tog mycket tid. Fördelen var att när man väl var överens om saken var det hundraprocentigt pålitligt. Det var då aldrig tal om några tillägg eller ändringar. Den tilltänkta importören valde ut ett antal Pix-smaker för testning för att få fram vilka 2-3 smaker som skulle passa bäst i Japan. Till vår stora förvåning kom Pix Original med smak av lakrits och mentol med på listan trots att den kom sist i testet. Japanerna förklarade detta med att de tidigare blivit framgångsrika när de chansat mot oddsen och att de visste Coca Cola hade haft dåliga testresultat när drycken först introducerades i Japan. Jag kan också tänka mig att det var en artig gest mot oss eftersom produkten just hette Pix Original.
Orimura var motorn i processen som också överbryggade de kulturella skillnaderna. Tyvärr avled han oväntat mitt under arbetet 1994. Pix AB och Ahlgrens hade då nyligen fått finska Leaf Group som ägare och Pix-tabletterna hade fått en undanskymd plats i de sammanslagna sortimenten.
Tyvärr fanns det inga resurser att fortsätta försöken på den japanska marknaden.
Affärsseder, kultur och möjligheter
För mig personligen var samarbetet med Ishiro Ogimura en period då jag lärde mig väldigt mycket om japanska affärsseder, umgängesformer och kultur. Kunskaper som var mycket värdefulla i mitt fortsatta arbete för Läkerol och i ännu högre grad när jag i början av 2000-talet tog emot flera japanska delegationer såsom operativ chef för Invest in Gävleborg Agency – på det tiden ett projekt inom Mellansvenska Handelskammaren med uppdraget att locka utländska företag att investera i länet.
Långt senare har jag då och då tänkt på de möjligheter som kanske gick förlorade i Japan. Kanske hade processen kunnat gå snabbare och på så sätt förverkligas om det på den tiden hade funnits möjlighet att få tidigt ekonomiskt stöd för utlandsinitiativ från något likande det som idag finns hos Robert och Anita Ahlgrens Donationsfond.
Bruno Ahlqvist · SvenskPress.se
Om Bruno Ahlqvist
Bruno arbetade under mer än 1900-talets sista tredjedel med marknadsföring av halstabletterna Pix och Läkerol, som producerades i Gävle. Först under 25 år med Pix och därefter 10 år med Läkerol.
Fakta om Ahlgrenska Donationsfonden
- Lanserades 2014 efter en donation av Robert och Anita Ahlgren. Fonden har ett sammanlagt värde på drygt 40 miljoner kronor och är en av regionens större.
- I och med detta anslag har fonden delat ut närmare sju miljoner kronor till 38 av länets företag inom vitt skilda branscher.
- Familjen Ahlgrens anda var viktig för bildandet av donationsfonden. Familjen var entreprenörer som inte gjorde som alla andra. Deras vilja var också att premiera regionala företag med en vilja att säkerställa befintliga arbetstillfällen på hemorten och som satsar för att växa.
- I samarbete med Mellansvenska Handelskammaren verkar fonden inom Gävleborg. Såväl enskilda personer som instutioner (företag och organisationer) är välkomna att söka.
Välkommen med er ansökan!
Har ni planer på att expandera genom internationell handel? Då är ni välkomna att ansöka om ekonomiskt stöd för er satsning.
Ansökan är öppen exklusivt i Gästrikland och Hälsingland och gäller alla typer av branscher.
Sista ansökningsdag är 31 oktober 2022.
Ansökan sker på fondens hemsida www.ahlgrensdonationsfond.se
där även fakta om familjen, fonden, dess villkor och stadgar finns.