En nyhet blir till
Det är få utanför journalist- och kommunikatörskåren som betraktar dagliga händelser ur ett nyhetsperspektiv. Detta innebär att företag ofta går miste om viktig publicitet samtidigt som omvärlden missar chansen att få information, insyn och kunskap om nya företeelser. Genom att lära sig att tänka nyhetsmässigt kan man identifiera de händelser som är av intresse för marknaden vilket också är det underlag Svensk Presstjänst behöver för att framgångsrikt kunna formulera, leverera och publicera era nyheter.
Vad är en nyhet?
En nyhet är en aktuell händelse som kan presenteras via tryck (tidningar), etermedium (vanligen radio eller TV), internet eller från mun till mun till en tredje part eller en större publikskara. En nyhet har olika "nyhetsvärde" beroende på hur många människor den påverkar och hur nära geografiskt den inträffar. Att den tidigare är okänd, ovanlig, personlig och spännande har också betydelse för hur stort "värde" nyheten anses ha.
För att nyheten ska ge ett stort genomslag krävs således att nyheten uppfyller flera av ovanstående kriterier dvs har ett högt "nyhetsvärde". Det krävs också att man valt rätt publiceringstidpunkt, rätt målgrupp och rätt publiceringsverktyg för att man ska lyckas.
Men idag kan även en mjukare och mindre nyheter eller information få en stor spridning via framför allt sociala medier. Publiceras den även på er hemsida och traditionella nyhetstjänster så leder den trafik till er hemsida via sökmotorsoptimering.
Era nyheter?
Genom att svara på frågorna När, Var, Hur, Vem och Varför behöver verkligen inte nyheterna vara att ni fått någon utmärkelse eller uppfunnit något fantastiskt. Era målgrupper är nästan lika intresserade av om ni har ny personal, några nya produkter eller tjänster liksom om ni är involverade i några mässor eller event. Ingen nyhet är för liten eller stor. Vi hjälper er med att formulera, leverera och publicera era nyheter. I alla kanaler ni önskar.
Tycker ni att detta låter intressant och vill komma igång med er kommunikation så kontakta oss på Presstjänst så snart som möjligt för mer information.
Vi återkopplar så snart vi kan för att stämma av förutsättningarna för ett gott samarbete.
Skickar formuläret...