– Vi hjälper till att skriva era nyheter och skicka ut pressrelaser.

Start

– Vi hjälper er att skriva nyheter och skicka ut pressreleaser.

Pressmeddelanden och pressreleaser

Ni har nyheten - Presstjänst har verktygen, kanaler och kontakter.

Berätta er egen historia - Presstjänst hjälper er att formulera pressmeddelanden och sprida till rätt kanaler. Lokala, regionala eller nationella media. Branschtidningar och nyhetsbyråer samt till era målgrupper. Vid en förutbestämd tidpunkt skickas er nyhet som pressrelease till de media och kontakter ni önskar.

Ett pressmeddelande eller pressrelease är en text, ofta med nyhetsvärde, som skickas till eller görs tillgänglig för media och andra målgrupper i syfte att skapa god PR (relation med marknaden) och även investerarrelationer (IR). Det skickas vanligtvis med e-post till journalister, redaktioner och analytiker på nyhetsbyråer, tidningar, radio, TV och webbmedia samt publiceras direkt i databaser, nyhetsbyråsystem samt ut på olika webbsidor. De förmedlas allt oftare via tjänster som media använder i sitt arbete, som söktjänster för nyheter. Cision, Mynewsdesk och SvenskPress.se är exempel på pressmeddelandetjänster i Sverige.

Pressmeddelandet är skrivet i artikelform och ska i princip kunna tas in i tidningen oredigerat. De inleds med en rubrik och en ingress. Sedan kommer brödtexten som vanligtvis inkluderar ett eller flera uttalanden (pratminus) av relevanta personer på den avsändande organisationen. Pressmeddelandet avslutas med kontaktuppgifter till avsändaren av pressmeddelandet. Datum för avsändande och vilken organisation som står bakom ska anges tydligt. Den bästa tiden för att skicka pressmeddelanden anses traditionellt vara vardagsmorgnar. Vid större nyheter brukar man även kalla till en presskonferens.

I takt med att medielandskapet och de kommunikativa förutsättningarna förändras, förlorar traditionell media (ibland kallad den ”tredje statsmakten") successivt sin monopolställning som opinionsbildare. Detta till förmån för alla människor tillika Internetanvändare, som idag enkelt och effektivt kan sprida sina tankar, idéer och åsikter, till alla som är intresserade, med utgångspunkt från sociala och interaktiva tjänster som vuxit fram i takt med att webben utvecklats. Budskapet behöver inte alltid gå via media utan kan gå direkt till slutanvändaren av informationen.

Källa: Wikipedia

Mer information och prisuppgifter om Presstjänst presstjänster här »

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli uppdaterad om det senaste från
Svensk Presstjänst

  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?