Jobba hemifrån

Jobba hemifrån

Jobba hemifrån - Visa att du presterar

Publicerad: 7/3, 2021

När du jobbar hemifrån då är det viktigt att hålla dig framme och visa att du presterar

Nina Jansdotter är nätverksproffs och betendevetare. Hon har idag över 30000 följare på Linkedin. Här kommer ytterligare ett bra tips från Nina Jansdotter som driver Karriärsportalen

Många har hört av sig till Nina Jansdotter och uttryckt oro över att de känner sig mer osynliga nu när de jobbar hemifrån. Att de är rädda för att ”glömmas bort” och att någon ska tro att de inte gör sitt jobb lika bra som när de annars är på kontoret. Här kommer några tips från Nina,  som är karriärcoach och beteendevetare, om hur du kan hålla dig framme och visa chefen att du presterar lika bra, eller till och med bättre nu från hemmet eller på något annat ställe utanför kontoret.

Det första jag tänker på är vikten av att vara tillgänglig och nåbar för chefen, teamet, kunder och så vidare. Det är bra att svara snabbt. Att det finns många kanaler att nå någon nu för tiden kan vara utmanande. Berätta hur det är enklast att nå dig snabbast, till exempel via sms eller mail. Är det någon som försöker nå dig och du inte kan svara just då så svara gärna då att du är upptagen just nu men att du kommer att höra av dig efter lunch och håll sedan det. Annars kan någon börja spekulera i att du har tagit ledigt och sitter i solstolen. Eller så har du den känslan själv.

Det skapar mer trygghet än inget svar alls. På samma sätt, får du ett mail ifrån din chef, svara snabbt att du fått mailet och att du kommer att svara på de frågorna som chefen hade, nästa dag eller när det nu är aktuellt. Svara alltså när du ska svara och håll den deadlinen du har sagt.

Lär dig den nya tekniken

Detta med att jobba med digitala verktyg är här för att stanna, oavsett om du gillar det eller inte. Det är lika bra att ta tjuren vid hornen och lära sig hur de vanligaste arbetsverktygen fungerar. Fråga om hjälp med det du inte kan. Googla och läs tutorials. Det finns information om det mesta. Eller fråga de du har kontakt med i sociala medier efter tips och råd.

Var själv hjälpsam tillbaka när du har lärt dig något som andra har nytta av att kunna, så hjälps vi åt. Du behöver inte vara först med allt det tekniska men när något verktyg eller någon plattform blir populär så kommer du att missa mycket om du inte förstår hur det fungerar och kan använda det.

Var aktiv på digitala möten

I en del sammanhang är det digitala möten hela tiden, oftare än man brukar ha möten. I andra fall kan det vara färre möten nu. Oavsett så är det värdefullt för dig att du är aktiv på de möten ni har. När ni inte träffas fysiskt som vanligt så gäller det att passa på att synas och höras när det är zoom-möte eller liknande. Det kan vara lockande att stänga av kameran och läsa mail eller slöskrolla i sociala medier under de delar av mötet som är långtråkiga. Och det är ett otyg med trista möten anser jag.

Ha kameran på. Ställ frågor. Var förberedd innan mötet. Finns det ingen mötesagenda så fråga efter den. Alternativt var den som skriver den. De som jobbar med systematiskt brukar uppskattas mer än annars just nu.

Att skärma av stöket är ett annat tips jag vill passa på att ta upp. Det går bra att sätta upp ett par vikbara skärmar, så känns det mer som en professionell studio än att du sitter hemma i köket med din odiskade disk i bakgrunden. Alternativt ha digital bakgrund, men de kan ibland skimra och flyta in i bilden så många stör sig på dessa. Det passar heller inte så bra att ta digitala möten i mjukiskläder, även om du inte behöver sätta på dig finkostymen.

Träffa dina kollegor digitialt

Mycket av de naturliga mötena vid kaffemaskinen försvinner och dessa är det många som nu förstår vikten av. Småprat ger många insikter då du då ofta även får ta del av informell information som inte sprids på mötet. Det skapar också en samhörighetskänsla, som många saknar nu. Kontakta gärna dina kollegor för ”fikapaus” där ni inte har någon mötesagenda. Att nätverka internt är viktigt även på distans.

Fråga efter deadlines

Ibland är det tydligt vad du förväntas göra och när från ditt hemmakontor men ofta tyvärr inte. Därför är det bra om du själv frågar efter när det är deadline, vilka uppgifter som ska prioriteras först och så vidare. Så att du i alla fall får gjort så mycket som möjligt av det som anses viktigast. Ibland finns det glapp i kommunikationen här från din chef. Ställ därför själv konkreta frågor hellre än att du jobbar på med sådant du tror är bra att fokusera på.

Vem behöver veta vad

Ta reda på gången för information. Det är lätt att det blir kommunicerande kors och tvärs via mail. Ja, mycket av informationen är mer nödvändig just nu när inte sitter i samma rum. Men det är heller inte populärt att vara den som överkommunicerar. Det är bra om du, till exempel tar reda på vem som vill bli cc i vad. När ska chefen vara med i mailtråden – och när slipper hen helst att vara delaktig?

Och gör samma själv. När vill du bli informerad, i vilka teman och projekt. När vill du helst inte vara inblandad, för du håller fokus på annat, som mer handlar om det som verkligen ska finnas på ditt bord. Informationsöverflöd kan bli för stressande över tid och risken är att du missar det du verkligen behöver bli informerad om när det kommer en strid ström av mail som inte egentligen berör dig och ditt jobb.

Ta paus

Det är lätt att det blir längre pass än annars när man sitter i soffan och jobbar. Det är heller ofta inte så bra ergonomiskt med soffjobbande än på ett kontor. Kom ihåg pauser. Gå gärna ut och promenera en stund på dagen. Stillasittandet har ökat, vilket kommer att påverka hälsan och effektiviteten på sikt. Ta ansvar för din eget välmående. Du är värdefull.

Nina Jansdotter

Jobba hemifrån – att hålla sig framme och visa att du presterar (karriarportalen.com)

Beteendevetare och karriärcoach

Du når henne på:

nina@ninajansdotter.com

 

Text: Eva-Lena Ivarsson /Nina Jansdotter   Foto: Canva free photo

www.connectpoint.se

ConnectPoint

Publicerat via SvenskPress.se av...

ConnectPoint

Ditt givna val som digital tidning när det gäller företagare och entreprenörer i Sverige och utlandet. Vi på ConnectPoint har förkärlek för att dyka lite ner i personen bakom företaget för att vi ska ... Läs mer

Se alla nyheter »