Vezo Johansson - säker man i trafiken
Publicerad: 10/11, 2021
Den som någonsin gått på basket i Ockelbo, eller har någon koppling till orten, vet med all säkerhet vem profilen Christer "Vezo" Johansson. Sedan urminnes tider speaker på matcherna i Kuxahallen och många år på Ockelbo Marknad. Vad färre kanske känner till är att hans karriär inom trafiksäkerhet och utbildningar inom transportsektorn. Efter 13 år på Länsförsäkringar i Dalarna har han nu blivit rekryterad på transportföretaget HP Åkeri i Gävle.
Kan du ge en kort presentation av dig själv och vem du är?
– Jag är en Ockelbokille med ett brinnande intresse för trafiksäkerhet. Jag inledde min yrkeskarriär inom reklambranschen på Molin Reklam och Profildesign där jag byggde utställningar och körde lastbil med släp i Sverige och Tyskland innan jag utbildade mig till slöjd- och tekniklärare för att kunna vara hemma mer med barnen . Vid millenieskiftet så utbildade jag mig vidare inom trafiksäkerhet och konsultade därefter vid TYA (Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd) Arbetade sedan 6 år som transportlärare och köpte Gävleborgs Trafikcenter en halkbana där jag bjöd in åkerier till halkkörning . Under många år arbetade jag även parallellt som brandman på deltid och utbildade brandmännen i utryckningskörning. 2008 började jag på Dalarnas Försäkringsbolag som skadeförebyggare inom motor och trafik innan jag blev storkundsansvarig.
Vad består ditt dagliga arbete av på HP Åkeri?
– Min roll blir ju att ansvara för kvalitet och säkerhet. Så för att implementera det i personalen har jag inledningsvis lagt mycket tid på att få vår personalhandbok i tryck samtidigt som vi utvecklar den digitalt i form av ett intranät som skall sjösättas för att förbättra kommunikation och information i företaget.
Även i min roll som hållbarhetschef händer det mycket. Jag har t.ex. tillsammans med Scania provkört deras el-, hybrid- och gasdrivna lastbilar. Jag ser ett stort problem med infrastrukturen i vårt avlånga land för att övergå till fossilfria lastbilar inom en inte alltför avlägsen framtid så där kommer vi verkligen att hålla oss ajour med utvecklingen.
Våra chaufförer får individuellt stöd med inriktning på sparsam körning för att sänka förbrukningen av diesel. Lyckas vi tillsammans få ner förbrukningen bidrar vi i hållbarhetsarbetet samtidigt som vi får chaufförer som planerar sin körning bättre och kör säkrare.
Jag planerar utbildningsinsatser generellt och har tagit över samarbetet med transportskolorna för att bättre ta hand om elevers praktik. Just nu har vi en elev från Bessemer-gymnasiets transport Fordon- och transportlinje hos oss. Min förhoppning är att vi snart ska vara klara med vår ansökan om att bli ett Fair Transport-företag. Det är en hållbarhetscertifiering framtagen av Sveriges Åkeriföretag för oss som vill köra trafiksäkert, klimatsmart och ansvarsfullt.
Kan du nämna några höjdpunkter i yrkeskarriären?
– Det är just att ha arbetat och gjort skillnad med trafiksäkerhetsfrågorna i drygt 20 år. Att ha fått utbilda allt från chaufförer, instruktörer och handledare till transportelever som gör praktik på åkerier.
Jag har ägt en halkbana och startat unika arbetssätt för att få ner skador hos ett flertal transportföretag. I mer än 10 år har jag delat ut stipendium till transportskolor i Dalarna. Jag var med och tog fram Sveriges första lastbilssimulator och drev projektet Skada på Karta som resulterade i att Sveriges farligaste cirkulationsplats Grådarondellen i Borlänge byggts om.
På Länsförsäkringar var jag var jag talesperson i trafiksäkerhetsfrågor samt projektledare i samarbetet med Kollegahjälpen, ett nätverk av åkeriföretagare och lastbilsförare som ställer upp för att hjälpa lastbilsförare som har varit inblandade i en svår händelser. Sedan var det mycket kul att starta mässan Trucks in Dalarna.
Några människor som haft särskild betydelse i din utveckling inom trafiksäkerhet?
– Jag måste nämna Claes Tingvall, grundaren av Nollvisionen och min tidigare kollega och högra hand, Lars Evertsson på Länsförsäkringar, de har varit oumbärliga. Sedan har Patrik Magnusson på Trafikverket och konsulten Johan Granlund varit två riktiga nördar i trafiksäkerhet som jag fått massor av kunskaper av.
Har du några synpunkter om näringslivet i vår region?
– I första hand så hoppas jag ju att det finns intresse för utbyggnad av infrastrukturen så att åkeribranschen verkligen kan ställa om till hållbara drivmedel för hållbara transporter. Det blir onekligen intressant att följa.
Vilka är då dina favoritplatser i regionen?
– Det måste vara Rönnåsen i Ockelbo med Gästriklands vackraste utsikt. Där finns dessutom en liten skidbacke som t.o.m. Prins Daniel med familj brukar besöka när de är hemma och hälsar på. Sedan är ju naturligtvis Kuxa-halllen med Idrottssveriges hetaste stämning en riktig favorit. Där har jag varit speaker på Ockelbo Baskets hemmamatcher i mer än 30 år. Riktigt festliga minnen är förstås även när Ockelbo Basket, då i högsta ligan, spelade två matcher i gamla Gavlerinken med mer än 6000 personer på läktaren. Jag fick göra entré på en klassisk brandgul Ockelbo 300 snöskoter. Jag passade på att hälsa alla varmt välkomna och berättade att från och med nu byter Gävle namn till Ockelbo södra!
Vad vet vi inte om Vezo?
– Jag är fortfarande bra stark och älskar att laga mat. Muurikkan är en favorit.
Fakta:
Namn: Christer "Vezo" Johansson
Titel: Chef kvalitet, säkerhet och hållbarhet
Ålder: 58 år ung
Bor: Ockelbo
Familj: Gift och 3 barn och just nu 3 barnbarn