Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Vad händer med Eurovision 2020?

Publicerad: 20/4, 2020

Få har missat att årets upplaga av det världsberömda musik- och showeventet Eurovision Song Contest ställs in till följd av coronaviruset. Men det är inte bara ridå för alla som kommer att sakna ett av årets största TV-höjdpunkter. Istället kommer SVT att sända en Eurovision-vecka.

Tävlingen Eurovision är en händelse som berör många, från livepublik till miljontals TV-tittare och diverse företag som är engagerade i eventet. Exempelvis har spelbolagen, som folk vänder sig till för att tippa sina vinnare, drabbats av bakslaget. Bara i Sverige finns det otaliga aktiva aktörer ( se här: https://www.spelaspel.se/ ) som nu tvingas att ställa in sina planer för Eurovision.

Ja, att vi blir utan Eurovision Song Contest 2020 innebär ett stort slag på många vis. Därför är det ett plåster på folkhälsans sår att vi inte blir helt utan glitter och glamor i maj månad.

Då inleds Eurovision-veckan
På lördagen den 9:e maj inleds den så kallade "ESC-vecka” ( https://www.filmtopp.se/nyhet/gront-ljus-for-annorlunda-eurovision-2020 ) med “Inför ESC” där årets 41 bidrag presenteras av programledarna David Sundin och Christer Björkman. Under den här fasen av veckan får det svenska folket rösta på vilka de vill se i final.

Fem dagar därpå kommer bidragen som röstats fram att framträda på nytt i vad som blir en ny tävling där svenskarna får rösta på nytt på sina favoriter. I ESC-veckans sista fas blir de artister som skulle ha tävlat i Rotterdam hyllade av de tilltänkta internationella programledarna Edsilia Rombley, Jan Smit och Chantal Janzen.

“Vi hoppas att eventet ska samla Sverige i denna svåra tid”, säger Björkman i ett pressmeddelande.

Vad händer med årets bidrag?
Många är vi som känner sympati för de artister som skulle ha representerat sina länder på den största scenen. Tyvärr får de nöja sig med att deras bidrag lyfts fram under ESC-veckan, för deras bidrag kommer inte att vara giltiga till nästa upplag av tävlingen 2021, detta har Eurovisions referensgrupp bestämt.

Istället får man skicka samma artist, men då med ett nytt sångnummer, men ännu vet vi inte vilka länder som planerar att göra detta. Vågar vi tro på vad Christer Björkman hintat om, kommer vi inte Melodifestivalens vinnare The Mamas ( https://universalmusic.se/artist/the-mamas/ ) att skickas på nytt.

Efter förra årets Melodifestivalen kunde SVT gå ut med att det var omkring 4,5 miljoner tittare som såg finalomgången. Det återstår att se hur många som kommer att bänka sig framför TV:n för att ta del av ESC-veckan när den går av stapeln den 9:e maj.
Molldog Media

Publicerat via SvenskPress.se av...

Molldog Media

MollDog Media är ett mediebolag baserat i Göteborg.

Se alla nyheter »