– Vi hjälper till att skriva era nyheter och skicka ut pressrelaser.

Start

– Vi hjälper er att skriva nyheter och skicka ut pressreleaser.

presstjanst
Matyas Dios, SEO-expert

Matyas Dios, SEO-expert

Vad är backlinks och hur fungerar de? SEO-experten Matyas Dios förklarar

Publicerad: 12/8

I takt med att konkurrensen ökar på nätet så blir det allt viktigare att stärka sin närvaro online. Det är här som SEO och backlinks kommer in i bilden. Vad är de egentligen, och varför är de så viktiga för din webbplats? SEO-experten Matyas Dios med över ett decennium av erfarenhet inom sökmotoroptimering och affiliate-marknadsföring delar sina insikter och råd.

Vad är backlinks?

Backlinks, ofta omnämnda i Sverige som "länkar", är en av de viktigaste faktorerna för hur Google rankar webbplatser. "Tänk på backlinks som rekommendationer från en trovärdig källa," förklarar Dios.

Hur fungerar backlinks?

Backlinks fungerar som röster av förtroende i Googles ögon. När en webbplats länkar till en annan, signalerar det till sökmotorer att innehållet på den länkade sidan är värdefullt och relevant.

Sökmotorer använder sedan denna information för att bedöma en webbplats auktoritet och relevans inom ett specifikt ämne. Ju fler högkvalitativa backlinks en webbplats har, desto mer sannolikt är det att den rankas högt i sökresultaten.

Varför är det viktigt med backlinks till sin webbplats?

Backlinks är viktigt för din webbplats av flera anledningar, framför allt för att bra länkar leder till direkt förbättrad ranking i sökresultatet på Google.

En webbplats som får nisch-relevanta backlinks och/eller länkar från högauktoritära webbplatser till sin sajt kommer att premieras av Google som en direkt följd. 

Vilka backlinks är bra för min webbplats?

Det finns flera saker att tänka på när du köper backlinks, men nedan listar jag de viktigaste faktorerna att tänka på när det gäller att hitta vilka backlinks som är bra för din webbplats, och vad du bör tänka på.

1. Kvantitet framför kvalitet

När det gäller backlinks är kvalitet alltid viktigare än kvantitet. "En handfull länkar från välrespekterade, relevanta webbplatser är mer värdefulla än hundratals länkar från lågkvalitativa eller irrelevanta sidor," betonar Dios. Fokusera på att skaffa backlinks från webbplatser med hög auktoritet inom din bransch eller nisch.

2. Tänk på att hitta en naturlig relevans

Det är väldigt avgörande att hitta en naturlig relevans till sajten du får en länk ifrån och din egna hemsida. Med det sagt, så handlar det inte om att du nödvändigtvis måste få en länk från en konkurrent, vilket många gånger kan vara svårt, om inte omöjligt.

Vilka webbplatser är relevanta nog?

Driver du exempelvis ett företag inom hemlarm, så kan en länk från en hemsida som bedriver flyttfirma vara väldigt relevant.

Hur då kanske frågar du? Jo, genom att hitta en relevant koppling mellan de båda webbplatserna kan du helt plötsligt omvandla en länk från irrelevant till oerhört relevant och värdefull, beroende på hur du väljer att skriva och vinkla artikeln.

I exemplet ovan så hade en artikel om "Går det att ta med sig sitt hemlarm vid flytt till ny bostad?".

Här har vi helt plötsligt skapat en oerhört relevant länk, som på ett mycket naturligt sätt bidrar med värde både på webbplatsen där den publiceras, och dit som den länkar.

3. Vikten av en naturlig länkprofil

En naturlig länkprofil är avgörande för långsiktig SEO-framgång. Detta innebär att dina backlinks bör komma från en varierad mix av källor och växa organiskt över tid. "Undvik att köpa stora mängder backlinks på en gång eller från samma källa," varnar Dios. "Det kan flaggas som onaturligt av sökmotorer och potentiellt leda till straff i form av försämrad ranking."

Olika typer av backlinks

Det finns flera typer av backlinks, var och en med sina egna fördelar:

1. Guest posts på andra webbplatser

Du kan köpa så kallade guest posts, eller gästblogginlägg som det kallas för på svenska. Här publicerar du, som i ovan nämnda exemplet en artikel på en annan webbplats med en länk till din hemsida.

2. Link inserts i existerande artiklar

Många webbplatsägare erbjuder även link inserts, vilket innebär att man får en länk till sin webbplats från en redan existerande undersida eller artikel på en annan hemsida.

3. Annonsbanners

Du kan även köpa annonsbanners med din logotyp som publiceras med en länk till din hemsida.

4. Länkar från Sociala medier

Något som framför allt många affiliate-marknadsförare missar är att bygga upp sina sociala medier, vilket är en stark signal till Google kring om det är ett "riktigt företag" eller inte bakom webbplatsen.

5. Företagskataloger

Se till att registrera ditt företag i offentliga företagskataloger som Eniro och Hitta.se. Fördelen är att dessa ofta är gratis att skapa upp, även om det finns företagskataloger som Allabolag.se och Bolagsfakta.

Hur ser framtiden ut för backlinks inom SEO?

I takt med att AI-genererat textinnehåll ökar, så blir förblir backlinks en allt ännu mer viktig och fundamental del av SEO-strategin för en webbplats. "Medan sökmotorer blir allt smartare i att bedöma innehållskvalitet, kommer backlinks fortsätta att spela en viktig roll som ett mått på en webbplats auktoritet och trovärdighet" säger Dios. 

Vem är Matyas Dios?

Matyas Dios är en internationellt välkänd SEO-expert med 13 års erfarenhet inom digital marknadsföring med främsta fokus på sökmotoroptimering och affiliate-marknadsföring. Han har genom åren hunnit med att starta upp och sälja flertalet företag i mångmiljonklassen, och är idag en eftertraktad SEO-konsult som erbjuder coaching-sessioner till internationella företag i högt konkurrensutsatta branscher.

För dig som vill ta nästa steg med din SEO och börja investera i backlinks, besök Matyas Dios officiella webbplats på Matyasdios.com

Kontaktinformation

För intervjuer, expertutlåtande eller mer information, vänligen kontakta:

Matyas Dios
E-post: Me@matyasdios.com
Telefon: 073 222 22 22
Webbplats: https://matyasdios.com/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/matyas-dios-743311234/

Leverage Content

Publicerat via SvenskPress.se av...

Leverage Content

Leverage Content är en mediabyrå med fokus på att leverera redaktionellt innehåll som uppmärksammas. Vi arbetar med framtagning av content och hjälper även till att sprida innehållet genom native arti... Läs mer

Se alla nyheter »

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli uppdaterad om det senaste från
Svensk Presstjänst

  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga