Tävling eller lotteri? Det gäller att hålla sig till reglerna
Publicerad: 13/8, 2018
De dyker ständigt upp i våra flöden på sociala medier, olika tävlingar som lockar med vinster av olika slag. Och vem vill inte vinna? Att anordna en tävling i sociala medier kan vara effektivt i marknadsföringen av verksamheten men det gäller att känna till vilka regler som råder.
Till att börja med är det viktigt att veta skillnaden mellan lotteri och tävling. Lotterier kräver tillstånd och kan ges till föreningar men inte till företag eller privatpersoner. En tävling däremot är tillåten för alla att arrangera.Aktiviteter där man uppmanas att gilla eller dela något med sina vänner och där slumpen avgör vem som vinner räknas som ett lotteri. Arrangerar företaget eller verksamheten en tävling måste en motprestation göras. En tävling där prestationen kan anses vara alldeles för enkel kan också anses vara ett lotteri. Det viktigaste är alltså att utesluta att tävlingen bedöms som ett lotteri. Jag ska försöka reda ut begreppen lite enkelt för dig här.
Håll reda på vad som är lotteri
Det är lotteri om du lockar med att den som kommer med första rätta svar vinner. Samma sak gäller där man uppmanar deltagare att lämna sina visitkort och sedan låter slumpen avgöra genom dragning. Att gissa hur många bönor som finns i burken eller andra gissningslekar räknas också till kategorin lotteri.
Med andra ord, där det krävs en liten (eller ingen) prestation och där slumpen avgör är inte godkänt utan tillstånd och räknas som ett brott som i värsta fall kan leda till böter eller fängelse.
En tävling ökar synligheten i sociala medier
Många företag använder sig av tävlingar i marknadsföringssyfte. Det är ett roligt och samtidigt effektivt sätt att få fler följare och uppmärksamhet i sociala medier, för vem vill inte vinna. Tävlingar lockar till engagemang och att få följare som interagerar är ett av målen som ett företag behöver ha i sina sociala mediekanaler.
Då är det viktigt att tävlingen avgörs genom att deltagaren utför någon form av prestation. Att ställa ett antal frågor där följaren får leta efter svaret på en webbsida räknas som prestation likaväl som att uppmana dem att skriva en slogan. Rebusar och korsord räknas också in som en godkänd tävling. I sådana fall är det okej att låta slumpen avgöra vinnaren genom dragning bland de som kommit in med rätta svar. Men alltså inte en slumpvis dragning där man enbart skickat in en talong utan någon motprestation.
Brott och straff
Den som deltagit i en tävling kan ta det lugnt så länge vinsten inte är så stor att den kan omfattas av beskattning. Är vinsten stor bör man ta reda på vilka regler och avgifter som gäller för detta så att det inte dyker upp som en obehaglig överraskning. Den informationen finns på skatteverkets webbsida.
För den som arrangerat en tävling som visar sig räknas som lotteri är förstås ansvaret desto större. I första hand kan man förvänta sig en tillsägelse men fortsätter man och upprepar sådana här arrangemang finns risken att strängare straff är att vänta. Lotteriinspektionen kan inte stänga ner en sida men väl anmäla till polisen. Det krävs ett domstolsbeslut för att företaget eller personen ska dömas till brott mot lotterilagen. Stänga ner sidan eller radera ett inlägg kan däremot Facebook göra om de anser att anordnaren inte följer reglerna.
Det gäller alltså att hålla reda på vad som är vad och egentligen är det inte så svårt. Tänk på att alla vill vinna men den som vunnit tack vare en prestation kommer att känna sig mer nöjd med sin insats. Det ökar både förtroendet och ryktet för det företag som vill marknadsföra sig. En win-win situation med andra ord.
Anna Hellqvist
Midéan