– Vi hjälper till att skriva era nyheter och skicka ut pressrelaser.

Start

– Vi hjälper er att skriva nyheter och skicka ut pressreleaser.

Tävling eller lotteri? Det gäller att hålla sig till reglerna

Publicerad: 13/8, 2018

De dyker ständigt upp i våra flöden på sociala medier, olika tävlingar som lockar med vinster av olika slag. Och vem vill inte vinna? Att anordna en tävling i sociala medier kan vara effektivt i marknadsföringen av verksamheten men det gäller att känna till vilka regler som råder.

Till att börja med är det viktigt att veta skillnaden mellan lotteri och tävling. Lotterier kräver tillstånd och kan ges till föreningar men inte till företag eller privatpersoner. En tävling däremot är tillåten för alla att arrangera.

Aktiviteter där man uppmanas att gilla eller dela något med sina vänner och där slumpen avgör vem som vinner räknas som ett lotteri. Arrangerar företaget eller verksamheten en tävling måste en motprestation göras. En tävling där prestationen kan anses vara alldeles för enkel kan också anses vara ett lotteri. Det viktigaste är alltså att utesluta att tävlingen bedöms som ett lotteri. Jag ska försöka reda ut begreppen lite enkelt för dig här.

Håll reda på vad som är lotteri
Det är lotteri om du lockar med att den som kommer med första rätta svar vinner. Samma sak gäller där man uppmanar deltagare att lämna sina visitkort och sedan låter slumpen avgöra genom dragning. Att gissa hur många bönor som finns i burken eller andra gissningslekar räknas också till kategorin lotteri.

Med andra ord, där det krävs en liten (eller ingen) prestation och där slumpen avgör är inte godkänt utan tillstånd och räknas som ett brott som i värsta fall kan leda till böter eller fängelse.

En tävling ökar synligheten i sociala medier
Många företag använder sig av tävlingar i marknadsföringssyfte. Det är ett roligt och samtidigt effektivt sätt att få fler följare och uppmärksamhet i sociala medier, för vem vill inte vinna. Tävlingar lockar till engagemang och att få följare som interagerar är ett av målen som ett företag behöver ha i sina sociala mediekanaler.

Då är det viktigt att tävlingen avgörs genom att deltagaren utför någon form av prestation. Att ställa ett antal frågor där följaren får leta efter svaret på en webbsida räknas som prestation likaväl som att uppmana dem att skriva en slogan. Rebusar och korsord räknas också in som en godkänd tävling. I sådana fall är det okej att låta slumpen avgöra vinnaren genom dragning bland de som kommit in med rätta svar. Men alltså inte en slumpvis dragning där man enbart skickat in en talong utan någon motprestation.

Brott och straff
Den som deltagit i en tävling kan ta det lugnt så länge vinsten inte är så stor att den kan omfattas av beskattning. Är vinsten stor bör man ta reda på vilka regler och avgifter som gäller för detta så att det inte dyker upp som en obehaglig överraskning. Den informationen finns på skatteverkets webbsida.

För den som arrangerat en tävling som visar sig räknas som lotteri är förstås ansvaret desto större. I första hand kan man förvänta sig en tillsägelse men fortsätter man och upprepar sådana här arrangemang finns risken att strängare straff är att vänta. Lotteriinspektionen kan inte stänga ner en sida men väl anmäla till polisen. Det krävs ett domstolsbeslut för att företaget eller personen ska dömas till brott mot lotterilagen. Stänga ner sidan eller radera ett inlägg kan däremot Facebook göra om de anser att anordnaren inte följer reglerna.

Det gäller alltså att hålla reda på vad som är vad och egentligen är det inte så svårt. Tänk på att alla vill vinna men den som vunnit tack vare en prestation kommer att känna sig mer nöjd med sin insats. Det ökar både förtroendet och ryktet för det företag som vill marknadsföra sig. En win-win situation med andra ord.

Anna Hellqvist
Midéan
Midéan

Publicerat via SvenskPress.se av...

Midéan

Skribent och Social media manager.
Midéan är en digital och verbal partner - ett företag som arbetar med digitala medier i olika former. Med kreativt skrivande, som skribent, med webben och med socia... Läs mer

Se alla nyheter »

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli uppdaterad om det senaste från
Svensk Presstjänst

  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga