Svenska spelmarknaden fortsätter att växa – här är faktorerna som spelar in

Publicerad: 22/2, 2023

Marknaden för spel på nätet tycks inte se något stopp för hur mycket den kan växa, inte minst här hemma i Sverige. När Spelinspektionen tillsammans med SKOP summerar svenskarnas spelbeteende under 2022 framkommer det flera anledningar till att den fortsatta tillväxten.

Sedan den stora spelregleringen trädde i kraft 2019 har det hänt mycket på spelmarknaden i Sverige. Inte bara kan fler spelbolag kan få licenser; vi ser även ett bredare utbud och tekniska innovationer som möjliggör större tillgänglighet, smidigare registreringar, insättningar och uttag. Vidare ser vi en ökning av jämförelsesajter i stil med Casinpro som samlar spelbolag och ger läsarna en tydligare överblick på utbudet. Likaså fortsätter spelande att figurera inom populärkulturen, vilket även det lockar ett naturligt intresse för marknaden.

Fler drar nytta av den ökade tillgängligheten

I Spelinspektionens årsrapport för 2022 redogör de att antalet svenska spelare har fortsatt vuxit under 2022. Så många som tre av fyra svenskar sig åt spelande över årets tolv månaders tid, det högsta antalet på flera år. Den största målgruppen är män som är sextiofem år gamla eller äldre. Rapporten visar även att tretton procent av de svenska spelarna har aktiva konton på minst två spelbolag, vilket har att göra med den ökade tillgängligheten och snabba registreringstiden.

När det kommer till vilka spel som lockar mest aktivitet visar årsrapporten att lotterier och nummerspel är allra störst med 71%. Därefter är spel på olika sporter störst. Det rör sig då framför allt om de traditionella sporter som ingår i sportpaket hos discovery+, C More och Viaplay med en övervikt på trav. Därefter följer lagsporter som fotboll och hockey. 63% av de som spelar uppger att de gör det främst för nöjes skull snarare än ambitionen om att vinna stort.

Annat som spelar in i tillväxten

Att spelmarknaden blir större med dagen finns det ytterligare faktorer bakom. En viktig anledning är att man idag kan sköta alla sina ärenden direkt i telefonen, från att skapa konto och sätta in pengar till själva spelandet. Likaså blir spelen i sig mer utvecklade med mer interaktiva upplevelser. För några år sedan introducerades vi för den populära spelformen livecasino och inom några år förväntas de mer immersiva spelupplevelserna med VR och AR-teknik ta klivet in på marknaden.

En annan faktor som spelar in för att spel på nätet ska kännas fortsatt relevant är dess roll inom populärkulturen. Förutom böcker, musik, serietidningar och TV-spel görs det fortfarande många filmer om spelande som går upp på världens biografer. Senast vi såg var storfilmen “The Card Counter” med stora skådespelare som Oscar Isaac och Willem Dafoe i huvudrollerna. Fortsatt på samma spår ser vi filmstjärnor och andra kända profiler agera ambassadörer för olika spelbolag. De syns då i TV-rutan, men också på andra plattformar såsom på sociala medier och i lokaltrafiken.

Spelbranschen är en av de bredaste i världen, och Spelinspektionen konstaterar att den hela tiden hittar nya vägar för att expandera ytterligare. Med alla faktorer som bidrar till en ökad tillväxt kan vi förvänta oss att den bara kommer fortsätta att växa med tiden.

Molldog Media

Publicerat via SvenskPress.se av...

Molldog Media

MollDog Media är ett mediebolag baserat i Göteborg.

Se alla nyheter »