SvenskPress, Presstjänst och Svensk Webbservice.

SvenskPress, Presstjänst och Svensk Webbservice.

Skillnad mellan SEO och content marketing

Publicerad: 27/2, 2018

Många blandar ihop begreppen sökmotoroptimering (ofta kallat SEO efter det engelska uttrycket Search Engine Optimisation) och content marketing. Det är inte så konstigt då de bägge begreppen har många beröringspunkter som sammanfaller men det är faktiskt två helt separata inriktningar inom SEO-världen. Vilken av de två metoderna som skall optimera innehållet diskuteras ganska flitigt men som så ofta annars så gäller det att förstå skillnaden och att ha en konstruktiv balans i jakten på sökmotorernas gunst och genom detta även mängder av besökare till de hemsidor som tillhandahåller informationen.

Enkelt förklarat kan man säga att SEO kräver lite mindre kreativitet medan arbetet med content marketing i huvudsak bygger på kreativt tänkande och skapande. SEO är alltså den tekniska delen till skillnad mot content marketing som bygger på ett redaktionellt värde. De som arbetar med SEO analyserar och programmerar hemsidorna eller den tekniska plattformen (CMS, Content Management System) som innehållet i hemsidan publiceras på. Så för ett optimalt resultat krävs samverkan mellan SEO och content marketing, det vill säga se till att hemsidan ligger på en bra plattform och att innehållet är av intresse för era målgrupper. Innehållet i sig skapar ingen trafik om sökmotorerna inte har möjlighet att analysera eller ta del av det liksom att det inte räcker med att bara fokusera på de tekniska aspekterna för att uppnå en hög ranking. Innehållet måste alltså optimeras för att vara värdefullt och detta görs bäst i samarbete med någon med goda kunskaper inom SEO.

Det är alltså av största vikt att förstå skillnaderna liksom samspelet för att skapa konkurrenskraftiga hemsidor med riktigt hög ranking. Naturligtvis måste den med ansvar för SEO ha kunskaper om vad ett bra innehåll innebär liksom att skribenter och webbredaktörer måste ha en uppfattning av hur SEO bäst implementeras i innehållet.

Genom att uppdatera er hemsida och dess innehåll blir den optimerad för sökmotorer och trafiken kommer att öka genom att era besökare endast blir exponerade för information som är relevant för dem. Sammanfattningsvis är det därför bra att först skillnaden mellan SEO och content marketing samtidigt som de alltid måste samverka för att uppnå ett optimalt resultat. För visst vill ni väl vara på första sidan efter en sökning av era varor eller tjänster?

Vi brukar alltid fråga våra kunder om vilka 6 till 8 sökord de anser är viktigast för dem. Det brukar innebära att vi adderar ungefär lika många till innan vi sätter en kommunikationsplan som inkluderar bland annat texterna på hemsidan, nyhetsuppdateringar och pressreleaser.
Förutom att dela sitt material i olika sociala medier är det en stor fördel att även dela sina nyheter och pressreleaser i nyhetstjänster som också bidrar till att öka kännedomen om er verksamhet till fler läsare samt att sökmotorerna spårar även länkarna till er hemsida som genom detta då klättrar ytterligare på rankingen.

Publicera mera, ordet är fritt och ditt

Joe Formgren
Kommunikationsstrateg

PS. Nu är detta naturligtvis inte helt självklart och enkelt att genomföra för alla så därför har vi utvecklat enkla, smarta och kostnadseffektiva lösningar för just detta. Läs mer om våra tjänster här:

https://svenskwebbservice.se
Uppdaterar och bygger om hemsidor samt distribuerar nyheter i sociala medier.

https://presstjanst.se
Hjälper er att skriva och publicera nyheter samt att skicka ut pressreleaser.

https://svenskpress.se
En oberoende nyhetsbyrå där företag och organisationer kan publicera sina nyheter.
Presstjänst

Publicerat via SvenskPress.se av...

Presstjänst

Joe Formgren är kommunikationsstrateg och marknadsförare. Grundare av SvenskPress.se genom Gestrike Media AB och delägare i Precis Reklam AB samt affärsnätverket effect plus+. 2018 lanserade han tills... Läs mer

Se alla nyheter »

Joe Formgren reder ut begreppen SEO och content marketing.

Joe Formgren reder ut begreppen SEO och content marketing.