Reparationer som både du och miljön blir nöjd med
Publicerad: 18/6, 2018
Länsförsäkringar Gävleborg köper årligen reparationer till sina bilförsäkringskunder för ca 77 miljoner kronor.
– Att kvalitetssäkra verkstäderna vi samarbetar med är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Dels ska förstås själva reparationen vara av god kvalitet, men vi ställer även krav på att verkstäderna ska ha en miljöpolicy och årliga mätbara miljömål för sin verksamhet, säger Stefan Schönnings, upphandlingsansvarig motor på Länsförsäkringar Gävleborg.
– Vi är en stor köpare och kan göra verklig skillnad. För kunden betyder det bland annat att vi ställer krav på att den reparation deras bil behöver blir fackmässigt utförd och belastar miljön så lite som möjligt, säger Stefan Schönnings.
I avtalen med verkstäderna har vi exempelvis inskrivet att begagnade reservdelar ska sökas i först hand och att plast ska repareras när det så är möjligt
– Företagen ska också ha en miljöpolicy och minst två nya mätbara miljömål för varje verksamethetsår säger Stefan Schönnings.
Länsförsäkringar samarbetare med ett oberoende företag, Autoteknik AB i Åtvidaberg, som genomför själva certifieringen.
För mer information:
Anders Sandström
Skadechef, Länsförsäkringar Gävleborg
026-14 75 55, anders.sandstrom@lfgavleborg.se