– Vi hjälper till att skriva era nyheter och skicka ut pressrelaser.

Start

– Vi hjälper er att skriva nyheter och skicka ut pressreleaser.

Jessica Lingonstierna, VD och ägare av ACQUO of Sweden.

Jessica Lingonstierna, VD och ägare av ACQUO of Sweden.

Premiär för världens första bok om exklusiva gummistövlar

Publicerad: 5/5

Det svenska vintageföretaget ACQUO of Sweden tillverkar och säljer världens mest exklusiva gummistövlar. Som en del av svensk industrihistoria sedan 70-talet har företagets grundare nu gett ut en påkostad bok som presenterar den handgjorda och 100 procent veganska stöveln som ett både lyxigt men även miljövänlig plagg som står pall i både tuffa tider och väder.

Nu är den stora och omfattande boken "Step into the world of  ACQUO" med de unika gummistövlarna äntligen klar att levereras till gummistövel-entusiaster i hela världen.
– Det känns helt fantastiskt att vi har rott det här projektet i land och att boken är publicerad och klar, säger Jessica Lingonstierna, VD och ägare av bolaget. Vi har alla jobbat stenhårt med detta. Både jag, modellerna och fotograferna.
Vi är alla nöjda över resultatet och jag känner mig så tacksam Jag har aldrig tidigare designat en bok så det var första gången för mig med layout och design till en hel bok. Enormt mycket jobb men roligt och jag har lärt mig massor på vägen.

Hur är intresset för boken och har du fått några beställningar än?
– Ja, faktiskt en hel del. Först ett antal förhandsbeställningar, men redan nu när den finns att köpa i webshoppen har nya beställningar också redan gått iväg till Sverige, Tyskland, USA, England, Frankrike, Schweiz och Nederländerna hittills.

Vilka hoppas du nå som köper och läser boken?
– Jag hoppas naturligtvis att våra befintliga kunder vill köpa boken och det märks ju redan att flera redan börjar göra. Sen vore det förstås fantastiskt roligt om boken sprids till nya människor som tidigare kanske inte visste vad ACQUO Boots var för något.

Jessica firar att hennes verksamhet varit igång i fem år med bokutgivningen och såg inte Corona som ett hinder, utan ville i stället ge folk möjlighet att få arbeta med något roligt och kreativt. Jessicas övertygelse är att alla behöver tänka medvetet, hållbart och börja planera sin konsumtion. 
– Det handlar inte om att skära ned på stil, elegans och sättet vi uttrycker oss på, utan att skapa en livsstil och en garderob med omvärlden i åtanke.

Jessica såg med oro på hur fotografer, modeller och även det egna bolaget påverkades av Covid. Därför tog hon tag i en dröm hon haft i flera år. Nämligen idé och koncept att skapa en riktigt spännande ”Coffee table book” med fokus på inspirerande fotografier. Huvudrollen är en kvinna mitt i livet. En kvinna som vill kombinera familjeliv med karriär samt en känsla av lyx.
Jessica anlitade fyra fotografer, en illustratör och mer än 20 kvinnor som modeller. Layout och grafisk design gjorde hon själv. Bland de medverkande finns bl.a. den prisbelönte engelske fotografen Guy Reece som publicerats i Vogue och Christy Rilling som är tidigare first lady Michelle Obamas personliga stylist.
– Christy som jobbar med många celebriteter i USA och runt om i världen visar här sin egen design och är även modell i boken, berättar Jessica. De två svenska fotograferna är Yohanna Idha som även är skådespelerska och modell samt Hanna Hedin som är väletablerad fotograf. Både Yohanna och Hannah har en intensiv passion för att fånga skönheten i världen omkring sig. Yohanna har dessutom gjort ett grymt jobb som medhjälpare i boken.

Det hela har som sagt nu mynnat ut i den 168 sidor tjocka boken som är välfylld med inspirerande, levande och kreativa bilder av karriärkvinnor och mödrar från olika bakgrunder och olika åldrar. Boken har fokus på kvinnor från Sverige, men även en hel del kvinnor från England och USA.
– Det är inte bara fotomodeller och kändisar utan kvinnor mitt i livet i alla åldrar. Den äldsta i boken är 63 år och den yngsta är 6 år. De flesta är mammor och karriärkvinnor av olika nationaliteter. Jag vill verkligen visa att vi alla kan finna lek, rörelse och skönhet inom oss. Att man kan skapa trots mörka tider. Det gäller bara att ha torrt på fötterna!

Boken finns nu till försäljning på acquoofsweden.com.

För mer information kontakta:
Jessica Lingonstierna
VD och ägare av ACQUO of Sweden
0762-18 10 10
E-post: jessica@acquoofsweden.com
Hemsida: www.acquoofsweden.com

Foto: Crelle Ekstrand.


Fakta om ACQUO-Stöveln
Stöveln som är gjord i naturgummi designades ursprungligen på 70-talet. ACQUO of Sweden startades 2015 och webshoppen var i gång 2016 och med kunder i hela världen. Stöveln som är både praktisk och snygg är av mycket hög kvalitet. Uttrycket är både modernt och vintage på en gång då det mesta av designen behållits från den ursprungliga stövelmodellen.

ACQUO är en samling gummistövlar som är utformade för att ge en känsla av glamor. Gummistöveln är byggd på filosofin om lyx, hållbarhet och beskydd och kan bäras på både landsbygd och i stadsmiljö. ACQUO-stöveln är handgjord och 100 procent vegansk, vilket inte bara gör den exklusiv utan även miljövänlig.

Det var under slutet 1970-talet som affärsmannen Bengt Sjöstrand, verksam inom gummi- och plastbranschen, bestämde sig för att skapa vackra modegummistövlar av högsta kvalitet för kvinnor. Stövlarna blev långt mer populära än Bengt någonsin kunde hoppats på och dessa stövlar kom att revolutionera skobranschen på flera sätt.

Bengt var vän med Karin Geiger som var en svenska pionjär inom modedesign. Tillsammans inledde de ett samarbete.. Karin var mer känd under namnet ”Katja of Sweden” och designade i slutet av 1960-talet stövlar för Tretorn och som därmed lade grunden till de kommande Acquo-stövlarna. När Bengt bestämt sig för att sätta igång sin produktion med ACQUO tillverkades stövlarna på Tretorns gummifabrik i Helsingborg, med samma läster som användes till flera av ”Katja of Swedens” stövelmodeller.

Jessica Lingonstierna lärde känna grundaren Bengt Sjöstrand år 2010. De blev goda vänner och när hon fick se det återstående lagret av Acquo-stövlarna fick hon sin idé. Resten är således både historia och framtid.

Presstjänst

Publicerat via SvenskPress.se av...

Presstjänst

Presstjänst är en svensk skrivbyrå och presstjänst som hjälper företag och organisationer att nå ut med sina nyheter. Från enkla nyhetsuppdateringar till att vi formulerar, publicerar och distribuerar... Läs mer

Se alla nyheter »

Jessica Lingonstierna, VD och ägare av ACQUO of Sweden.

Jessica Lingonstierna, VD och ägare av ACQUO of Sweden.

Jessica Lingonstierna, VD och ägare av ACQUO of Sweden.

Jessica Lingonstierna, VD och ägare av ACQUO of Sweden.

Världens mest exklusiva gummistövlar.

Världens mest exklusiva gummistövlar.

Böckerna Step into the world of ACQUO

Böckerna Step into the world of ACQUO

Omslaget Step into the world of ACQUO

Omslaget Step into the world of ACQUO

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli uppdaterad om det senaste från
Svensk Presstjänst

  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer

OK