Personporträtt Örjan Carlsson - 25 år på Bilmetro
Publicerad: 26/6, 2018
Han började på alla hjärtansdag 1994. Först som försäljningschef i Hudiksvall för att relativt snabbt ta över rollen som sektorchef för personbilar i Gävleborg. Idag finns det nog ingen på Bilmetro som inte vet vem Örjan Carlsson är eller åtminstone har hört talas om mannen som i ena stunden syns skynda genom verkstaden i Sandviken, för att en timme senare sitta på ett i möte i Hudiksvall. Vad kommer då detta driv ifrån? Vi beslutade att ta ett möte med Örjan för att få svar på några av våra frågor.
Han är som vanligt oklanderligt klädd, med ett finurligt leende på läpparna och med en kaffekopp i handen. Det där med att han alltid är på språng är verkligen ingen myt. Örjan är alltid på väg någonstans, antingen rent fysiskt eller i tanken. Just idag har han ändå avsatt en timme till att prata med oss.- Vad vill ni veta säger Örjan och börjar genast berätta om hur han 1973 startade sin karriär på Forslunds Motor i Gävle.
- Först tvättade jag bilar. Det var i begynnelsen av oljekrisen och i Sverige var konjunkturen i utförsbacke. Under en kort period infördes t.o.m. ransoneringskort på bensin. Men jag höll mig kvar. Efter några år började jag som bilsäljare för att sen flytta över till ekonomisidan. När jag var 35 år fick jag erbjudande om att bli VD. Det var dagen innan julafton och jag tackade ja på stående fot, varför tveka om en sån sak! Då tyckte jag att beslut skulle tas snabbt för att slippa ha beslutsångest skrattar Örjan.
Efter 8 år på Forslunds blev det sen ett mellanspel som delägare i en Saab/Opel återförsäljare i Falun för att 1994 börja på Bilmetro. Först som försäljningschef i Hudiksvall och när sen Stig-Ove Wiberg gick i pension, ta över rollen som sektorchef för personbilar i Gävleborg. Och han tvekade inte den gången heller när frågan kom.
Under de närmsta åren hände det mycket. Marknaden började hämta sig efter finanskrisen, Sverige mådde bra igen och Bilmetro utökade och nyanställde. Från att Sverige 1993 låg på en 120 000 bilars marknad var man redan sex år senare uppe på närmare 300 000 bilar. Marknaden var glödhet och inom Bilmetro tog man bl.a in Skoda i sortimentet samt att man förvärvade Bil & Buss i Dalarna.
-Då är det lätt att leda. Men visst har det även funnits jobbiga stunder som chef. Med åren har jag lärt mig att otäcka beslut måste tas på en gång för dom är lika otäcka dag två. Men det är ju det man utvecklas av, att ta beslut, få med sig sina medarbetare och driva igenom besluten som fattats. Sen måste man självklart stå till svars om något beslut blir fel, men de hör till.
Många är de stormar han varit med och ridit ut, nu senast när Dieselgate briserade 2015. Örjan satt då även som ordförande i Volkswagens Återförsäljarråd och fick klä skott för många frågor.
-Nej i bilbranschen är det aldrig lugn och ro. Men det är nog just det som är förklaringen till drivet. Jag hinner aldrig tröttna för det händer nya saker hela tiden, bra som dåliga.
På frågan om vad det är som har gjort att han stannat i branschen hela livet svarar han:
-I bilbranschen har vi julafton flera gånger om året!
Att i spända lägen våga ta beslut är nog det som kännetecknar Örjan bäst. Och att låta medarbetarna ta egna beslut.
-I en sån här stor organisation måste man lita på sina medarbetare och inte gå in och peta utan styra med ett fågelperspektiv. Vi sektorchefer har fått förtroendet att leda våra områden självständigt. Och våra avdelningschefer får leda sina avdelningar självständigt. Givetvis inom företagets ramar men vi har alltid haft ett bra och sunt klimatet inom Bilmetro. Det har varit fantastiskt roligt och stimulerande och det har varit ett privilegium att känna att man haft förtroendet av Filip och Bertil under hela resan.
Att ha en ledarposition är något Örjan haft mer än halva sitt liv. Redan när han gjorde lumpan på I14 i Gävle på 70-talet blev han satt som ”kokgruppchef” och sen har det rullat på. Efter många år inom Bilmetro har nu Örjan bollat vidare rollen som sektorchef för personbilar i Gävleborg till Johan Kempas. Dock finns hans kompetens kvar inom organisationen i olika projektformer. Han påstår sig känna sig tillfreds med tillvaron och hoppas att det även märks utåt. Men sen kan han inte sitta stilla längre och ursäktar sig med att han måste iväg på ett annat möte.
Vi tackar Örjan för sin tid, sitt engagemang, för alla skratt han bjudit på och alla anekdoter han gett oss att berätta vidare om. Både under intervjun och under sina 25 år på Bilmetro.
Läs även om Johan Kempas - ny sektorchef för Bilmetro:
https://www.bilmetro.se/nyheter/kempas-nysektorchef-personbilar-gavleborg/