– Vi hjälper till att skriva era nyheter och skicka ut pressrelaser.

Start

– Vi hjälper er att skriva nyheter och skicka ut pressreleaser.

presstjanst

Personligt med Johan Dahl

Publicerad: 31/10, 2018

Johan Dahl firade nyligen 10 år som professionell föreläsare och delar idag sin arbetstid mellan föreläsningar och uppdrag som coach och processledare både enskilt och för grupper. Här delar han med sig om sin resa och hur man skapar framgång ur motgång.

Vad består dina arbetsuppgifter av?
– Föreläsningsdelen är som ett isberg – det som syns utåt är tiden på scenen medan det ligger galet mycket arbete under ytan. Varje föreläsaruppdrag kräver sin specifika förberedelse och rent allmänt arbetar jag ständigt för att utveckla mig både vad gäller innehåll och framförande. Jag har alltid minst en utbildning på gång, anlitar flera coacher för olika delar av min utveckling och suger i mig en hel del via böcker, andras föreläsningar, nätet m.m Sedan ska även uppföljning, reflektion och utvärdering göras så jag lägger mer tid och kraft på det bakomliggande arbetet än vad de flesta kan ana.
När jag jobbar som coach och processledare är det också en hel del förberedelsearbete fast där är det också mycket anpassning och improvisation under uppdragets gång. De här uppdragen pågår vanligtvis i mellan sex månader och ett år och jag träffar kunden kanske en gång i månaden. Utöver det har vi avstämningar per telefon, Skype och mail mer eller mindre regelbundet. I vissa fall är det daglig avstämning som t.ex. när vi ska sätta nya vanor och rutiner.
Jag tycker att jag har världens bästa jobb och mixen av att stå på scen och engagera en stor publik samt att jobba mer långsiktigt och se vilka framsteg min kund gör både på individnivå och i grupp är helt fantastisk.

Johan föddes i Gävle 1962, växte upp i Sandviken och höll på med allt från idrott, mest bandy och hockey, till musik och föreningsliv.
– Jag var bland annat engagerad i elevråden och där arrangerade vi skoldanser och fester vilket ledde till att jag tidigt började jobba extra på dåvarande Stadshotellet i Sandviken. Mina planer på att bli advokat släppte jag någonstans i gymnasieåldern och efter att ha arrangerat disco och konserter i egen regi var steget inte så långt till eget företagande som sedan har varit min huvudsakliga sysselsättning. Det blev några år i restaurangbranschen där jag jobbade på Dollhouze i Gävle under storhetstiden i början av 80-talet, var barmästare på anrika CH i Gävle och sedan blev det egen krog. Jag drev ett hotellprojekt på spanska solkusten och höll på med allt från glasskiosk till postorder. Sammanlagt har jag startat och drivit 10 olika bolag. Under 12 år drev jag en relationsmarknadsföringsbyrå med som mest 24 anställda och efter att det bolaget gick i graven 2003 startade jag min nuvarande verksamhet, Johan Dahl Utveckling. Det är alltså 15 år sedan och efter att de första åren haft några heltidsuppdrag bestämde jag mig 2008 för att satsa helt och hållet på det nuvarande formatet med föreläsningar och coaching. 10-årsjubileum och 15-årsjubileum på samma gång alltså!

Vad var det som fick dig att bli föreläsare?
– Det är nog en kombination av något jag önskat sedan barnsben och tillfälligheter. Jag ville som sagt bli advokat, vilket innebär att använda språket för att hjälpa människor, men gav upp de planerna. Medan jag drev min relationsmarknadsföringsbyrå fick jag ibland önskemål från mina kunder om att komma ut till dem och föreläsa för deras ledningsgrupper, säljteam eller kundtjänstpersonal. Jag såg mig inte som föreläsare och var inte speciellt vältränad fast jag tyckte det var fantastiskt roligt och det landade väldigt bra.
Efter kraschen med byrån hade jag varken tillgångar eller någon inkomst och behövde hitta ett sätt att få mat på bordet och där föddes idén om att erbjuda föreläsningar och kortare utbildningar – och på den vägen har jag fortsatt. Så idag gör jag samma sak som en advokat, jag använder språket för att hjälpa människor fast på en annan arena.

Din senaste föreläsning handlar om personligt framgång, ansvar och ledarskap. Vilka vänder den sig till och vad kan man förvänta sig av den?
– Det är nog den bredaste föreläsning jag gjort under mina tio år som professionell föreläsare. Mina tidigare föreläsningar handlar om försäljning, kundbemötande och ledarskap och där är målgrupperna smalare. ”Ta det personligt” vänder sig till var och en som vill få ut mer av sitt liv och jag har fått en fantastisk respons från allt ifrån unga ledare inom Ung Företagsamhet till sjukhuspersonal och företagsledare. Publiken kan vänta sig en mental och känslomässig vitamininjektion och någon upplever det säkert som en kärleksfull örfil. Mitt syfte är att skapa insikter, både a-ha och ha-ha, inspirera till handling och ge konkreta tips och råd för att skapa den förändring som var och en önskar.

Vilka olika typer av verksamheter föreläser du för?
– De flesta av mina uppdrag gör jag i det privata näringslivet, antingen som företagsinterna uppdrag eller på näringslivsdagar, konferenser, mässor och liknande. Samtidigt verkar mina föreläsningar gå hem i andra sammanhang också som skolor, vården, kommuner, idrottssammanhang, välgörenhetsorganisationer m.m. Eftersom jag jobbat med uppdragsverksamhet i så många år har jag lätt för att snabbt anpassa mig till olika branscher, målgrupper och förutsättningar.

Har du något eller några generella råd till företagare och beslutsfattare i allmänhet?
– Ja, det skulle kanske vara att inte ta generella råd!? Jag tänker att vi alla är unika personer med olika behov i olika faser i våra liv och i olika grupperingar vilket innebär att det kanske inte är så värdefullt att få generella råd. Den som går på min föreläsning ”Ta det personligt” får ett knippe konkreta tips som jag vet gjort väldigt stor skillnad för många, ja ofta helt livsavgörande. Men om det är rätt tips för just dig just nu har jag ingen aning om. Om jag ändå ska ge mig på en generell formulering så får det bli: Såvitt vi vet lever vi bara ett liv. Ta det personligt!

Vilka är dina största inspirationskällor?
– En av mina absolut största inspirationskällor och förebilder är Jim Rohn, av många ansedd som en av vår tids största affärsfilosofer. Han gick tyvärr ur tiden 2009 och då snackade vi inte ”influencers” som vi gör idag men många med mig har Jim Rohn att tacka för massor av påverkan som han bidragit med genom sina föreläsningar, seminarier, böcker och utbildningar. Sedan kan jag göra en lång lista med såväl kända som okända namn och jag kan få inspiration av allt ifrån en lugn stund vid vattnet, en kväll framför brasan, samvaro med familj och vänner, en film eller en bok, motgångar, medgångar, möten med människor och resor. Jag blir inspirerad av livet, liksom.
Det finns även många människor i min närhet som har betytt mycket för mig, främst tänker jag på familj och nära vänner som på något sätt utgör grunden i tillvaron. Sedan har jag ett väldigt värdefullt nätverk och naturligtvis betyder kunder, publik, samarbetspartners och leverantörer också väldigt mycket.

Vad är du mest stolt över vad du gjort?
– Jag känner mig stolt över många saker. Dels är jag stolt över den jag är, dels att jag rest mig efter att varit nere för räkning vilket är en historia i sig. I samband med att jag fick stänga ner relationsmarknadsföringsbyrån för 15 år sedan utvecklade jag en depression som ledde till självmordstankar och hela livet var svart, ensamt, utan vare sig tillgångar eller inkomst och kanske värst av allt – utan hopp. Från den punkten har jag tränat både självkänsla och självförtroende och byggt upp en ny tillvaro både professionellt och privat. Det är en resa som jag är stolt över.
Sedan är jag stolt över att få bidra till att både människor och organisationer växer och mår bra. Jag är även stolt över att kunna hjälpa många av dem som har det tuffast i samhället, bland annat genom mitt engagemang i Basket Brigade där vi varje jul ser till att göra julen godare och gladare för många som har det svårt, främst barnfamiljer. I fjol delade vi ut 636 matkassar till behövande. Det känner jag stor stolthet över, även om jag själv bara står för en liten del av den stora helheten.

Vad är dina synpunkter om näringslivet regionen?
– Här skulle jag kunna hålla på ett tag. Först och främst anser jag att det finns fantastiskt mycket som är bra och positivt med det lokala näringslivet och jag är övertygad om att alla skulle tjäna på att vi lyfter fram det positiva ännu mer. Det vi fokuserar på växer ju, som bekant. Samtidigt upplever jag ibland en attityd och en kultur som bromsar utvecklingen. Som jag ser det sitter vi alla i samma båt och ju bättre vi är på att ro åt samma håll, desto trevligare resa och desto bättre resultat får vi och då är alla vinnare. För detta fordras ett starkt ledarskap, tydliga visioner och värderingar som vi alla kan känna en stark anknytning till och ta ansvar för. Här finns ännu mycket att göra, tänker jag.

Vilka är dina favoritplatser i regionen?
– Jag trivs fantastiskt bra hemma på söder i Gävle. Sedan tror jag att jag, liksom många andra, är lite hemmablind och missar en del av de många pärlor vi har på hemmaplan. Furuvik, Boulognerskogen, Engeltofta, Hemlingby, Högbo, Utvalnäs och Bönan, Växbo, Söderhamns skärgård, Freluga Trädgårdsscen, Gävle Konserthus och Gävle Teater, Strandbaden i Årsunda, mysiga restauranger, caféer och uteserveringar och Gavleån. Ja listan kan ju göras nästa hur lång som helst.

Vad har du fär framtidsplaner?
”Chase your passion – not your pension” säger Les Brown, en annan stor inspirationskälla. Just nu lever jag mitt i drömmen – att leva gott på det jag älskar att göra, det vill säga att hjälpa människor leva rikare och mer oranga liv. Jag har en hel del värdefullt att bidra med och jag vill nå så många som möjligt så min resa fortsätter på den inslagna banan.

Vad är din personliga målsättning eller vision?
– Min vision är en bättre värld där människor mår bättre och lever rikare liv. Jag menar att kvaliteten på din kommunikation avgör kvaliteten på ditt liv och jag märker att de flesta inte är riktigt medvetna, varken om hur de kommunicerar med sig själva, vilket påverkar deras tillstånd, attityder, val och beslut - eller hur de kan utveckla sin kommunikation med omvärlden, som ofta är helt avgörande när det kommer till att skapa den tillvaro, de resultat och den framgång var och en vill ha.
När det gäller mål har jag nog gjort de flesta misstag som överhuvudtaget är möjliga att göra vilket också har hjälpt mig förstå vad som fungerar bra. Jag har idag en diger lista på konkreta mål som är mer eller mindre viktiga för mig att sträva mot och en lång lista med mål jag redan nått eller överträffat. Jag brukar säga att om inte du har en plan för ditt liv så kommer du att hamna i någon annans plan – och vet du vad någon annan har planerat för dig? Inte mycket.

Vad vet vi då inte om Johan Dahl?
– Hmmm, vad skulle det kunna vara? Jag har jobbat som brevbärare, kommit tvåa i bartender-SM två gånger, tävlat i bugg tillsammans med min kärlek Eva, oavsiktligt sprutat Champagne på ryggen på Björn Borg, läst kinesiska och så höll jag på att bli dansbandsmusiker på heltid.

Har du någon hälsning eller ordspråk som du vill dela med dig av?
– Jag brukar säga att jag vill göra livet mer orange för människor. Med det menar jag att livet ska vara mer energifyllt, roligt och kreativt. Den som vill ha orange och kostnadsfri inspiration, kunskap, kundskap och kulskap får gärna anmäla sig till mitt nyhetsbrev på http://www.jdu.se.


Namn: Johan Dahl.
Titel: Föreläsare, författare, förbättrare
Ålder: 56 år
Presstjänst

Publicerat via SvenskPress.se av...

Presstjänst

Joe Formgren är kommunikationsstrateg och marknadsförare. Grundare av SvenskPress.se genom Gestrike Media AB och delägare i Precis Reklam AB samt affärsnätverket effect plus+. 2018 lanserade han tills... Läs mer

Se alla nyheter »

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli uppdaterad om det senaste från
Svensk Presstjänst

  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga