– Vi hjälper till att skriva era nyheter och skicka ut pressrelaser.

Start

– Vi hjälper er att skriva nyheter och skicka ut pressreleaser.

Nissan har som mål att sälja 1 miljon eldrivna bilar om året 2022

Publicerad: 26/3, 2018

Inom projektet Nissan M.O.V.E till 2022 är planerna att inom några år utveckla nya teknologier som ledande inom elbilar, samt utöka satsningarna på självkörande bilar och leveranser av mobilitetstjänster.

Nissan Motor Co., Ltd. avslöjade idag planerna på att tillverka allt fler elbilar samt utvidga och utveckla system för självkörande bilar och öka takten när det gäller bilarnas uppkoppling, som en del av planerna för projektet Nissan M.O.V.E. to 2022 inom några år.

Ett av Nissans mål är att sälja 1 miljon elbilar om året vid slutet av verksamhetsåret 2022 – antingen helt eldrivna modeller eller modeller med e-POWER-drivlina.

Som en del av projektet Nissan M.O.V.E. till 2022, har företaget också planer på att:

Utveckla åtta nya 100% eldrivna bilar, som en direkt följd av framgångarna med nya Nissan LEAF;
Starta upp en offensiv för elbilar i Kina under olika varumärken;
Lansera en eldriven version av minibilen "Kei" i Japan;
Erbjuda en eldriven crossover för världsmarknaden, inspirerad av konceptbilen Nissan IMx;
Elektrifiera nya INFINITI-modeller från och med verksamhetsåret 2021;
Utrusta 20 modeller på 20 marknader med självkörande system; och
nå 100% uppkoppling för alla nya personbilar från Nissan, Infiniti och Datsun som säljs på de viktigaste marknaderna, i slutet av projektperioden.
Philippe Klein, Nissans chief planning officer, säger: "Vår strategi för utveckling av produkter och teknologier fokuserar på att positionera Nissan som det ledande företaget när det gäller bilbranschens utveckling, både tekniskt och affärsmässigt. Vårt arbete är inriktat på att leverera Nissan Intelligent Mobility där de tre viktigaste delarna av elektrifiering ingår, nämligen självkörande system, uppkoppling och nya mobilitetstjänster."

Vid en pressträff tillsammans med senior vice president Takao Asami och Ogi Redzic, som ledde projekten för självkörande system respektive uppkoppling i Alliansen, försäkrade Philippe Klein att planerna är att öka den årliga omsättningen med 30,%, till 16,5 biljoner Yen vid slutet av verksamhetsåret 2022. Företaget har också som mål att nå en operativ vinstmarginal på 8 % och ett ackumulerat fritt kassaflöde på 2,5 biljoner Yen.

Philippe Klein lovade att utnyttja Renault-Nissan-Mitsubishis plattform och drivlina för att stödja företagets mål.

Elektrifiering

Som en del av elektrifieringsstrategin, sade Philippe Klein att Nissan kommer att starta en produktoffensiv i Kina, där man i år kommer att lansera en ny elbil inom C-segmentet, med teknologi som hämtats från Nissan LEAF. Produktoffensiven kommer också att omfatta en prisvänlig elbil för kinesiska marknaden via Alliansens joint venture-projekt, eGT New Energy Automotive. Denna nya, prisvänliga elbil kommer att utvecklas i ett samarbete mellan Alliansen och Dongfeng på en SUV-plattform för A-segmentet.

Ytterligare två elbilar utvecklade från Nissan LEAF håller på att tas fram under varumärket Venucia.

Nissan kommer också att fortsätta utvidga företagets e-POWER-teknologi, som redan erbjuds för Nissan Note och Nissan Serena i Japan. Mer än 129 000 Note e-POWER-modeller såldes i Japan första året, vilket innebär att mer än två tredjedelar av Note-kunderna valde e-POWER-modeller istället för grundmodellen.

Nissan räknar med att elektrifierade bilar, bland annat eldrivna bilar och e-POWER-modeller, kommer att svara för 40% av företagets försäljning i Japan och Europa år 2022 och 50% år 2025. I USA räknar man med att motsvarande siffra kommer att vara ca 20-30% år 2025, medan andelen i Kina kommer att vara ca 35-40%.

INFINITI kommer att öka takten i utvecklingen av eldrivna bilar och från och med verksamhetsåret 2021 kommer nya modeller, som antingen är 100% eldrivna eller utnyttjar e-POWER-teknologin. Till år 2025 räknar INFINITI att eldrivna bilar svarar för 50% av den globala försäljningen.

Självkörande bilar

Som en del av Nissans strategi för självkörande system, meddelade företaget sina planer att utnyttja ProPILOT-teknologin i 20 modeller på 20 marknader till år 2022. Företaget har som målsättning att år 2022 sälja 1 miljon bilar om året, utrustade med ProPILOT.

Samtidigt kommer man att vidareutveckla ProPILOT, så att systemet kan klara av flera filer på en motorväg och hantera bilens inställda destinationer. Dessa förbättringar av systemet kommer att lanseras som ett pilotprojekt i Japan inom ett år.

Takao Asami ger följande kommentar:“Nissan har en historia av att vara först i världen med säkerhetsteknologier och med det som utgångspunkt fortsätter vi att utveckla självkörande system, så att de i framtiden inte kommer att kräva några händer på ratten eller ögon på vägen oavsett var man kör. Vi har redan fler bilar på vägarna med halvautomatiska system än någon annan biltillverkare och vi fortsätter att dra lärdomar av våra erfarenheter för att erbjuda våra kunder ännu fler fördelar."

Uppkoppling och mobilitetstjänster

Ogi Redzic meddelade att målsättningen är att erbjuda uppkoppling för 100% av alla nya personbilar från Nissan, Infiniti och Datsun som säljs på de viktigaste marknaderna, tack vare lanseringen av Alliance Connected Cloud.

"Alliance Connected Cloud gör det möjligt för alla företag inom Alliansen att integrera datahanteringen för framtida, nuvarande och tidigare uppkopplade bilar – nya modeller och de som redan finns ute på vägarna” säger Ogi Redzic. "Det kommer att stödja infotainmenttjänster liksom en enda kommunikationsteknik, för att förenkla uppdateringar via luften för alla bilar."

Alliance Connected Cloud erbjuder basen för att kunna genomföra en utvidgning av uppkopplings- och mobilitetstjänsterna från Nissan, bland annat självkörande, olicensierade taxitjänster. Nissan testade företagets första självkörande olicensierade taxitjänst, som fått namnet “Easy Ride”, tillsammans med samarbetspartnern DeNA tididgare den här månaden. I början av år 2020 har Nissan som målsättning att erbjuda kommersiella tjänster direkt till kunderna.


Alexandra Österplan
Communications Manager Sweden
aosterplan@nissan-europe.com
Telefon: +46(0)706934751


Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som i sitt vittomspännande produktutbud, har över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2016 sålde företaget ca 5,63 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,72 biljoner JPY. Under det fiskala året 2017, har företaget sjösatt projektet Nissan M.O.V.E. till 2022, en 6-årig plan med målet att nå en 30 % ökning av den årliga omsättningen till 16.5 biljoner JPY vid slutet av det fiskala året 2022, tillsammans med en operativ vinstmarginal på 8 % och ett ackumulerat fritt kassaflöde på 2,5 biljoner JPY. Som en del av Nissan M.O.V.E. till 2022, planerar företaget att utöka sitt ledarskap gällande elbilar, som symboliseras av den mest sålda elbilen i världen – Nissan LEAF. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama och svarar för verksamheten i 6 regioner: Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien, Kina; Europa; Syd- och Nordamerika. Nissan har en arbetsstyrka på 247,500 personer globalt och har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999. 2016 förvärvade Nissan 34% andelar i Mitsubishi Motors, som då blev den tredje medlemmen av Alliansen. Renault-Nissan-Mitsubishi är idag världens största samarbetspartners i bilvärlden, med en kombinerad årlig försäljning på mer än 10,6 miljoner fordon under kalenderåret 2017.
Presstjänst

Publicerat via SvenskPress.se av...

Presstjänst

Presstjänst är en svensk skrivbyrå och presstjänst som hjälper företag och organisationer att nå ut med sina nyheter. Från enkla nyhetsuppdateringar till att vi formulerar, publicerar och distribuerar... Läs mer

Se alla nyheter »

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli uppdaterad om det senaste från
Svensk Presstjänst

  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga