Foto: Taste of Sound. Bilden är tagen i samband med en multisensorisk middagsföreställning i Stora Gasklockan.

Foto: Taste of Sound. Bilden är tagen i samband med en multisensorisk middagsföreställning i Stora Gasklockan.

Med smak av musik och stöd från Ahlgrens

Publicerad: 20/10, 2021

Robert & Anita Ahlgrens Donationsfond stödjer och uppmuntrar företag, organisationer och privatpersoner att växa på nya marknader utanför Sverige. Företagsbladet intervjuar några företag som tidigare erhållit stöd från fonden. Här vänder vi oss till Gävleföretaget Taste of Sound.

Vad gör ert företag och vilka är era affärsområden?
– Taste of Sound är familjeföretaget som drivs av oss Per och Iréne Moneeo, och vi är båda tonsättare och Creative Directors. Vi arbetar konstnärligt med ljud, musik, ljus, bild och scenkonst.
Vi komponerar även musik för film och reklam, där vi hjälper företag och varumärken att använda rätt musik för att kommunicera varumärke och budskap på rätt sätt. Vi har de senaste 10 åren specialiserat oss på hur man kan komponerar musik som förstärker specifika smaker i mat och dryck. Bara genom att välja rätt musik, kan vi få gäster på en restaurang att välja dyrare vin, få drinken att smaka sötare, eller helt enkelt att få maten att smaka mer exklusivt. Bara genom att välja rätt musik.
Under ett par års tid lärde vi känna forskare från hela världen och tog del av deras forskning i vad som gör att viss musik påverkar specifika smaker. Vi skrev den första svenska boken i ämnet, som fick titeln ”Krydda med Musik”. Den valdes ut att representera Sverige i internationella Gourmand Awards i kategorin Innovative, med finalen som gick av stapeln i Kina. Vi åkte hem därifrån med titeln ”Best in the World”.
Utifrån den forskning vi skriver om i boken, skapar vi spektakulära middagsföreställningar för alla sinnen, där en tråkig konferensmiddag förvandlas till en färg och musiksprakande upplevelse med stora möjligheter att kommunicera eventets målsättningar.

Hur kom ni på affärsidén?
– Vi har arbetat och haft musiken som passion i hela vårt liv, så det handlade mer om att formulera vad det är vi gör. Efter att vi upptäckte den multisensoriska forskning som finns om hur musiken vi hör påverkar våra smaklökar, blev vi helt uppslukade av ämnet och lärde oss allt vi kunde inom området.

Efter att ha skapat ett antal storskaliga middagsupplevelser för hundratals personer per middag, så kändes namnet ”Taste of Sound” helt naturligt för bolaget och ganska snabbt var vi igång.

Att skapa dessa spektakulära middagsupplevelser är något som är så otroligt maffigt att man faktiskt får gåshud av att tänka tillbaka på dem. Titta gärna på någon av de filmer vi har på vår webbplats så förstår du vad vi menar.

Hur många anställda är ni idag?
– Vi är två heltidsanställda, men sysselsätter upp till 40 personer vid de middagsföreställningar vi producerar. Kulturbranschen omsätter mer än man först kan tro. Nyligen gjordes en studie som visar att enbart kulturbranschen i Stockholm, omsätter mer än hela livsmedelsindustrin i hela landet. Så om man ser till att skapa ett bra kulturklimat i en kommun – så får man bra ROI på skattemedel som mångfalt kommer tillbaks till kommunen.

Vad har stödet från Ahlgrens Donationsfond betytt konkret för er verksamhet?
– Det ger oss möjligheten att översätta vår bok till engelska för att lansera internationellt. Det är en satsning vi aldrig skulle mäktat med utan det stödet, så det är en oerhört värdefull resurs vi har i Gävleborg. 
Det ger dessutom en emotionell kick att känna att man har stöd i det vi gör från det Ahlgrenska arvet. Tidigare när Läkerol fabriken fanns kvar, så tog vi alltid med bil-påsar när vi gav konserter i andra länder runt om i världen. Vi kunde då räcka över dem som gåva och säga – Om ni besöker oss i Gävle, så doftar det så här där vi bor.

Hur ser framtidsplanerna ut?
– Vi som har vår verksamhet i kulturvärlden har haft otroligt kämpiga 18 månader under pandemin, då vi inte tillåtits arbeta. När köpcentrumen klagar på att de tappade 15% i omsättning, så kan ni tänka er hur det varit för oss och många andra kulturföretagare som tappade ca 92% av ordinarie omsättning. Vi fattar fortfarande inte hur vi lyckades genomleva krisen. Men vi är otroligt glad över att ha överlevt, och nu väntar ett jättejobb för att kunna komma tillbaks.

Namn: Per och Iréne Moneeo
Ålder: 50 och 49
Titel: Tonsättare och Creative Director
Hemsida: www.tasteofsound.se

 

Fakta om Ahlgrenska Donationsfonden

- Lanserades 2014 efter en donation av Robert och Anita Ahlgren. Fonden har ett sammanlagt värde på drygt 40 miljoner kronor och är en av regionens större.

- I och med detta anslag har fonden delat ut närmare sju miljoner kronor till 38 av länets företag inom vitt skilda branscher.

- Familjen Ahlgrens anda var viktig för bildandet av donationsfonden. Familjen var entreprenörer som inte gjorde som alla andra. Deras vilja var också att premiera regionala företag med en vilja att säkerställa befintliga arbetstillfällen på hemorten och som satsar för att växa.

- I samarbete med Mellansvenska Handelskammaren verkar fonden inom Gävleborg. Såväl enskilda personer som instutioner (företag och organisationer) är välkomna att söka.

Obs! Nästa period för ansökningar till den Ahlgrenska Donationsfonden stänger 31 oktober 2021
För mer information se https://ahlgrensdonationsfond.se

 

Foto: Taste of Sound. Bilden är tagen i samband med en multisensorisk middagsföreställning i Stora Gasklockan.

Presstjänst

Publicerat via SvenskPress.se av...

Presstjänst

Joe Formgren är kommunikationsstrateg och marknadsförare. Grundare av SvenskPress.se genom Gestrike Media AB och delägare i Precis Reklam AB samt affärsnätverket effect plus+. 2018 lanserade han tills... Läs mer

Se alla nyheter »