Inga mer kontanter på Gavlerinken
Publicerad: 19/9, 2018
Från och med hemmapremiären mot Frölunda blir Gavlerinken Arena kontantfri. Brynäs IF och arenabolaget Brynäs AB har under en process utvärderat frågan om en kontantfri arena. Nu är beslutet fattat. Det betyder att du alltså inte kan betala med kontanter i exempelvis kiosker, barer och andra försäljningsytor.
Vi förstår om du har frågor - så här besvarar vi några av de vi tror är avgörande, hälsar Mattias Lundqvist, restaurangchef i ett pressmeddelande.Vad är bakgrunden till det här beslutet?
- Vi har under ett års tid provat att ha kontantfritt i vår lunchrestaurang och i vår Bistro på matchdagar. Det har fungerat bra och även om vi har haft kunder som tänkt sig betala med kontanter så har alla haft möjlighet att betala med något av våra nuvarande betalsätt. Vi har under vår utvärdering även sett att användningen av kontanter minskar drastiskt under matchdagar. Utöver vår interna process har vi även följt övriga marknaden och de företag och aktörer som tar emot kontanter som betalsätt – och även där ser vi att fler och fler följer trenden att ta bort kontanter som betalningsmedel, säger restaurangchefen Mattias Lundqvist.
Vilka fördelar och uppsidor finns för Brynäs IF och Brynäs AB i och med detta beslut?
- Kontanthantering är kostsamt. Vi vill lägga dessa kostnader på annat som vi tror att våra kunder tycker är viktigare. Sedan finns en säkerhetsaspekt både för våra besökare och vår personal som är mycket viktig. I och med det här beslutet skapar vi en säkrare arena för både personal och besökare då rånrisken minskar. Vilket vi förstås tycker är oerhört positivt.
Men om man nu missat informationen om att vi inte längre tar emot kontanter och kommer till arenan med enbart kontanter som betalningssätt, vad händer då?
- Vår utgångspunkt är att ingen ska behöva lämna en kiosk, bar eller något annat försäljningsställe utan att få hjälp att lösa situationen. Vi kommer därför inledningsvis att ha en ny tjänst i vår arena som ska se till att hjälpa besökare som inte kan betala med annat än kontanter på bästa sätt.
Vilka alternativa betalningsmedel till kontanter finns tillgängliga i kiosker, barer och övriga försäljningsytor?
- Vi tar emot alla de vanligaste betalkorten, undantaget American Express. Vi tar även presentkort som kan köpas i informationsdisken vid entré 6 i entréhallen. Den är öppen matchdagar från två timmar innan match fram till och med andra periodpausen.
Mitt/mina barn har inget betalkort. Hur ska hen kunna handla i kiosken?
- Då går det jättebra att köpa ett presentkort. Som vi berättade ovan finns de att köpa i informationsdisken vid entréhall 6. Vår personal finns till hands för att svara på frågor kring hur ett presentkort fungerar, och hjälper självklart alla barn och övriga som inte vet hur det fungerar.
Okej, så inuti i arenan kan jag inte betala med kontanter. Hur blir det om jag vill köpa biljett med kontanter?
- Precis som tidigare kommer vi att ha en biljettlucka öppen där du kan handla med kontanter.
50/50-lotten och parkering, då?
- Eftersom vi i dagsläget saknar andra betallösningar så tar vi fortsatt emot kontakter till dessa saker. De tre undantagsfallen vi har är just en av biljettluckorna, 50/50-lotten och parkeringen.
Kommer jag kunna betala med Swish?
- Vi kommer i dagsläget inte att använda oss av Swish. Anledningen är att det inte är en integrerad lösning i våra system. Vidare är betalning med Swish något som idag tar lång tid i jämförelse med en kortbetalning och vi jobbar aktivt med att väntetiderna i vår arena skall hållas så kort som möjligt för dig som besökare.
Okej, jag förstår bakgrunden och orsaken till att det här sker. Men görs det inte med lite väl kort varsel inför premiären?
- Vi förstår att frågan dyker upp, men vi ser en uppsida i tajmingen. I och med att vi kopplar det till just hemmapremiären för SHL tror vi att vi når ut till fler och så har vi en möjlighet att skapa en betalningsmodell och en ny standard från dag ett. Hade vi gjort det inne i serien, låt säga efter omgång 11, upplever vi att det hade blivit rörigt. Nu gäller en och samma sak från dag ett av SHL-säsongen, vilket vi hoppas gör det tydligt från start.
Kontaktperson för ytterligare frågor.
Mattias Lundqvist, restaurangchef: 073-633 33 01