Icona Pop sätter elektrisk stämning till nya elektriska BMW iX3
Publicerad: 8/4, 2021
BMW iX3 är startskottet på en ny era av elektrifierad bilkörning utan lokala utsläpp, i egenskap av BMW:s första helt elektriska bilmodell i SUV-format. I samband med att BMW iX3 börjar rulla på de svenska vägarna går BMW Sverige nu samman med den svenska DJ- och electropopduon Icona Pop som ska sätta tonerna för elektrisk körning.
Det senaste decenniet har Icona Pop skapat elektrisk stämning på dansgolv och arenor världen över. Nu ska duon även sätta tonerna för elektrisk körglädje i nya BMW iX3, genom den speciellt framtagna spellistan ”Born Electric”.
– Tillsammans med BMW vill vi skapa världens bästa elektriska roadtrip. Därför har vi satt ihop en skräddarsydd spellista - inspirerad av elektricitet och progressivitet. Vi vill att den som lyssnar ska känna lyckan av frihet och att framtiden nu här - och den är elektrisk, säger Aino Jawo och Caroline Hjelt från Icona Pop.
För att lyssna igenom hela listan från start till mål behöver man köra 459 km – samma stäcka som den elektriska räckvidden i en fulladdad BMW iX3.
– BMW iX3 är ett typexempel på hur den spontana körglädjen i en BMW kan förenas med ny teknik, ansvarsfull tillverkning och utsläppsfri körning. Nu vill vi förmedla denna känsla av en spännande elektrisk framtid och då är Icona Pop de perfekta ambassadörerna, säger Carl Lindwall, informationschef BMW Group Sverige.
Om BMW iX3
BMW iX3 är starten på en ny era av elektrifierad bilkörning utan lokala utsläpp, i egenskap av BMW:s första helt elektriska SAV (Sports Activity Vehicle).
BMW iX3 är den första modellen med den femte generationen av BMW:s eDrive-teknik, som är det körsystem som används i BMW:s eldriva modeller. Batteriet i BMW iX3 är baserat på den senaste utvecklingen inom battericellsteknik och har en elektrisk räckvidd på upp till 459 km.
I de nya battericellerna har andelen kobolt reducerats med två tredjedelar. Som en viktig del av näringskedjan är det BMW själva som står för försörjningen av kobolt och litium till battericellsfabrikerna, via certifierade gruvor.
Med snabbladdning kan BMW iX3-batteriet laddas till 80 % på endast 34 minuter. Ett laddstopp på 10 minuter ger alltså ca 100 km ny räckvidd. Med laddning via exempelvis en laddbox i hemmet, laddas batteriet från 0–100 % på 7,5 timme.
BMW iX3 går nu att beställa och kostar från 769 000 kronor (inkl moms).
För mer information, vänligen kontakta:
Carl Lindwall, informationschef BMW Group Sverige
@: carl.lindwall@bmw.se
T: +46 73 347 0683
Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 31 produktions- och monteringsanläggningar i 15 länder tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.
Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.
BMW Groups framgångar har alltid baserats på långsiktigt tänkande och ansvarsfullt agerande. Företaget har därför inrättat ekologisk och social hållbarhet genom hela värdekedjan, med ett omfattande produktansvar och tydligt åtagande till resursbesparing som en betydande del sin strategi.
Om BMW Group Sverige
Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 31 produktions- och monteringsanläggningar i 15 länder tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.
Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2020 var 5,222 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 98,990 miljarder euro. Per den 31 december 2020 hade BMW Group 120 726 medarbetare.
BMW Groups framgångar har alltid baserats på långsiktigt tänkande och ansvarsfullt agerande. Företaget har därför inrättat ekologisk och social hållbarhet genom hela värdekedjan, med ett omfattande produktansvar och tydligt åtagande till resursbesparing som en betydande del sin strategi.
Artikeln är publicerad i den här och flera nyhetskanaler av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån för företag och organisationer. Vill ni ha hjälp med att skriva era nyheter samt publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er då till presstjanst.se i samarbete med svenskpress.se.