Hyundai Motorsport vann Rally Sweden
Publicerad: 1/3, 2018
Hyundai Motorsport tog sin första seger någonsin på Rally Swedens snötäckta vägar när teamet med Thierry Neuville i spetsen placerade sig etta, trea och femma i säsongens andra WRC-rally i Värmlandsskogarna och 15–18 februari 2018.
Thierry Neuville med kartläsare Nicolas Gilsoul var i toppform under hela helgen och körde hem fem av teamets åtta etappvinster. De tog ledningen redan efter fredagens etapp i Svullrya (SS3) och körde sedan smart för att behålla försprånget ända in i mål.Citroënföraren Craig Been knep till slut andraplatsen, knappt 10 sekunder före Andreas Mikkelsen och Anders Jæger för Hyundai Shell Mobis World Rally Team. Mikkelsens tredjeplats innebar dubbla pallplatser för Hyundai. Det var också första gången som norrmannen hamnade på pallplats för Hyundai Motorsport i sitt femte WRC-rally för teamet.
Söndagens avslutande sträckor blev både spännande och dramatiska. Två sträckor på den 21,19 km långa Likenäsarenan blev en nervkittlande prolog till rallyts Power Stage, en förhållandevis kort etapp på 9,56 km i Torsby.
En av de hårdaste duellerna den sista morgonen stod mellan Paddon och Toyota Gazoo Racing-föraren Esapekka Lappi – bara 2,9 sekunder skiljde dem åt inför den avslutande sträckan. En liten avkörning och ett motorstopp gjorde det tyvärr omöjligt för Paddon att hålla undan och han fick till slut nöja sig med en femteplats.
Mikkelsen säkrade tredjeplatsen på Power Stage och fick därmed tre extra förarpoäng, medan Neuville kunde lägga två extrapoäng till sin totalseger. Belgaren gick därmed upp i ledningen i förarmästerskapet samtidigt som Hyundai Motorsport tog över förstaplatsen i konstruktörsmästerskapet.
Thierry Neuville berättar: - Ett otroligt resultat! Säsongstarten i Monte Carlo var en besvikelse, men vi höll modet uppe. Vi behöll vårt fokus och siktade på ett starkt resultat här i Sverige. Vi visste att konkurrensen var stenhård, men vi kom hit med målet att ta revansch och det lyckades vi med perfekt. Vi förväntade oss inte att ta ledningen så tidigt under helgen, så vi var tvungna att vara smarta för att försvara försprånget och utöka det när det var möjligt. Jag tycker att vi förtjänade att vinna redan förra året, och kanske ännu mer i år. Jag gick inte för fullt på Power Stage för att minimera riskerna, så att få två extrapoäng där var väldigt bra. Nu leder vi mästerskapet och säsongen är på rätt spår igen. Jag vill tacka alla i teamet. Vi har många personer som jobbar oförtrutet bakom kulisserna varje dag för att ge oss en konkurrenskraftig bil, en bil som kan vara med och slåss om segern som idag. Den här segern tillägnar jag dem, det har varit en fantastisk helg för oss.
Andreas Mikkelsen kommenterar sin tredjeplats: - Det är en härlig känsla att stå på pallen för första gången för Hyundai Motorsport. Vi hade en ganska gedigen helg och stötte inte på några problem under den avslutande morgonen. Jag ville köra hårt på Power Stage, men det är en svår balansgång eftersom vi absolut inte ville riskera vår pallplats. Till sist fick vi tre poäng och en sammanlagd tredjeplats, vilket känns mycket motiverande. Framför allt har det varit en fantastisk helg för hela teamet och vi passar på att gratulera Thierry och Nicolas till ett enastående resultat. Det är underbart att få vara en del av framgångarna och att se teamet i topp i mästerskapet redan så här tidigt på säsongen.
Hayden Paddon kommenterar: - Det blev en irriterande avslutning på en annars övervägande positiv helg för oss. Ett litet misstag på Power Stage ledde till ett motorstopp och vi förlorade för mycket tid för att kunna försvara vår fjärdeplats. Det är sådant som händer. Vi slåss inte om förarmästerskapet i år så det spelar inte så stor roll om vi slutar fyra eller femma. Vi fick många positiva besked att ta med oss från rallyt och jag ser fram emot att fortsätta den trenden under mitt nästa WRC-rally i Portugal. Jag är glad att jag fick köra det här tuffa rallyt för teamet och kan knappt vänta på att få sätta mig bakom ratten igen.
Team Principal Michel Nandan sammanfattar: - Det var ett fantastiskt rally för vårt team och det är en underbar känsla att knipa säsongens första seger. Efter besvikelsen i Monte Carlo var vi tvungna att komma igen och skrapa ihop en hel del konstruktörspoäng. Thierry och Nicolas var omutliga under hela helgen och förtjänade verkligen segern. Hela teamet gjorde en stark insats och det syns på resultatet – etta, trea och femma. Jag gratulerar Andreas och Anders till sin första pallplats för teamet – den första av många hoppas jag! Hayden och Seb hade också en stark helg och lyckades slå sig in på femte plats, trots den avslutande dramatiken under Power Stage. Jag har redan sagt att konkurrensen i WRC är hårdare än på många år och det här resultatet var inget vi kunde ta för givet. I Mexiko ställs vi inför helt andra utmaningar och måste använda oss av en annan uppställning. Men nu ska vi fira den här segern, våra dubbla pallplatser och det positiva resultatet för hela teamet.
Nästa WRC-rally går av stapeln i Mexiko 8–11 mars. Det är säsongens första rally på grus och Hyundai har två pallplatser från 2014 och 2017 att försvara.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Hyundai i Gävle och där följde man rallyt från start till mål.
– Vi får ju lite insiderinformation från Hyundai så vi vet hur mycket arbete de lägger ner och hur skickliga team-medlemmarna är, säger Niclas Falkenström, försäljningschef på Dahlboms Bil. När sista etappen var klar och det stod klart att Thierry Neuville och kartläsare Nicolas Gilsoul hade vunnit så blev det en del firande!
Thierry Neuville
Född: 16 Juni, 1988.
WRC-debut: Rally Catalunya 2009.
Första seger: Rallye Deutschland 2014.
Gånger på prispallen: 27.
Vad är hemligheten bakom dina framgångar som rallyförare?
– Det finns inga direkta hemligheter. Allt handlar om väldigt hårt arbete och om att träna, träna, träna.
Hur tar man en kurva på bästa sätt?
– Ha bra fart in i kurvan och var tidig på gasen så du får mycket fart på nästa raksträcka. Det är inte så svårt, men man vill ju ta kurvan så snabbt som möjligt så det är lätt att man tänjer på gränserna.
Samtliga foton: Hyundai