Gefleborgs Flyttservice - version 3.0 i ny kostym
Publicerad: 13/3
Att förbättra en bransch med dåligt rykte var drivkraften när Henrik Wigren 2008 grundade Gefleborgs Flyttservice AB. Redan då ville han visa att flyttservice kan, och ska, vara ren, professionell och seriös. Samma år rullade den första bilen prydd med företagets logga och ledord på Gävles gator och framgångarna lät inte vänta på sig. Redan ett par månader senare var han statlig underleverantör.
Sedan dess har kärnvärdena service, kvalitet och trygghet bidragit till mängder av nöjda kunder och företaget har vuxit rejält för att ge både företag och privatpersoner i Gävleborg en trygg och hållbar flyttupplevelse.
Bolagets VD och grundare, Henrik Wigren, firar i vår, förutom sina egna 50 år, med en ordentlig uppdatering av företaget med en ny logotyp och modernare grafisk profil. Skölden och den vinröda kulören består liksom ledorden service, kvalitet och trygghet.
Jag träffar Henrik och hans högra hand, säljchefen Martin Bohlin, i företagets lokaler på Lötängsgatan 14 i Gävle, för att ta reda på mer om jubilaren, företaget och branschen.
– Jag är född och uppvuxen i Gävle och jobbade på NCC som säsongsarbetare, främst som markarbetare. Under vintrarna fanns det inte mycket att göra, så då pendlade jag till Stockholm för att arbeta på olika flyttfirmor, berättar Henrik.
År 2006 träffade jag en gammal kamrat, Tommy Johansson, som jag hade jobbat åt en gång i tiden på Stenebergsgrillen. Vi hade inte setts på många år, och nu hade han startat en flyttfirma som hette Flyttgrabbarna. Vi började prata, och han höll på att förvärva det som var kvar av Flyttningsbyrån, inklusive företagsdelen som innefattade magasinering och liknande. Jag hade arbetat mycket med just kontor och företag i Stockholm medan Flyttgrabbarna främst hade ägnat sig åt bohag till privatpersoner och liknande. Så jag tog tjänstledigt från NCC för att börja jobba för dem. Där blev jag kvar i ungefär 1,5 år.
Sedan viskade en fågel i mitt öra om jag inte hade funderat på att starta eget. Jag hade egentligen inte tänkt i de banorna, men jag förstod att det fanns en stor potential och liksom behov av service, inte minst om man kunde addera glädje och ett serviceinriktat förhållningssätt gentemot kunderna. Jag visste att jag hade en förmåga inom detta område, mycket tack vare min bakgrund inom restaurangbranschen.
Vad arbetade du med inom restaurang?
– När jag var yngre arbetade jag inom den branschen till och från under många år. Jag brukar stoltsera med att säga att jag en gång var diskchef på Café Artist. Sedan var det en minnesvärd tid på Restaurang Gustavsbro med de ursprungliga ägarna, bröderna Reitan. Jag arbetade med det mesta, dock inte som kock, utan främst inom servering. När jag säger att jag ville tillföra service till en bransch där att bära kartonger är en vanlig syn, så syftar jag på att jag ville förändra synen på hur tjänsterna inom flyttbranschen levereras. Det var en utmaning eftersom den existerande kulturen i branschen tidigare främst handlade om snabba affärer, kontantbetalning och att undvika konflikter med kunderna, även om saker gick sönder. Många föredrog att snabbt komma därifrån och bara gå vidare till nästa uppdrag, medan jag var mer fokuserad på att leverera en högkvalitativ och problemfri service som skulle göra kunderna helt nöjda. Det var detta som jag ville bygga mitt företag kring.
Henrik startade alltså företaget 2008 och projekteringstiden var endast fyra månader från början till att han var igång med fordon, lokaler och en anställd.
– Jag startade med en anställd och hade även en finansiär med på resan. Första kontoret låg på Elektrikergatan 8 och hade en yta på totalt 200 kvadratmeter samt en helt ny lätt lastbil. Vi strävade efter att allt skulle vara nytt. Det var av yttersta vikt att undvika att köpa från någon som hade en gammal stämpel över sig. Det skulle vara nytt, fräscht och modernt.
Din profil på den tiden var utformad på ett sätt som nu har förändrats. Du hade skapat en specifik konceptidé med färger och andra detaljer?
– Ja, precis. Vi hämtade inspiration och färger från Washington Redskins, vilket var kul och spännande då. Så målbilden var tydlig och konkret. Idag har vi mellan 50 och 60 anställda och ett 20-tal fordon samt lokaler på mer än 5000 kvadratmeter. En av de stora milstolparna var 2011 när vi flyttade till våra nuvarande lokaler här på Lötängsgatan 14 i Gävle.
Har tillväxten i antal anställda och fordon varit stadig genom åren?
– Det har faktiskt varit en jämn men ganska häftig resa med en kontinuerlig ökning både omsättnings- och uppdragsmässigt. Vi har dock inte alltid varit lika smarta i våra affärsbeslut, så visst har det varit en del växtvärk och utmaningar genom åren, men det är ju en del av tillväxtprocessen. En del av min strategi för att bli smartare har varit att omge mig med kompetenta människor. Min försäljningschef, Martin Bohlin, är en av dessa och han sitter också med i vår ledningsgrupp.
Martin började i sin nuvarande roll på företaget 2012 och hade jobbat där extra då även han bror Mathias Bohlin var den första som var anställd på kontoret.
– Vi gjorde en resa med företaget till Malta, berättar Henrik. Det var väldigt trevligt, men jag hade en dold agenda där. Jag ville få en bättre känsla för Martin i en mer avslappnad miljö och fråga om hans tidigare erfarenheter och potential. Under resan tog vi någon öl och jag frågade om hans tidigare arbeten, tankesätt och erfarenheter och det stämde mycket väl överens med min syn på saker och ting. Jag sade inget under resan, men det var då jag bestämde mig. När vi återvände från Malta blev det Martin som ersatte Mathias då han hade slutat sin anställning.
Martin hade innan dess arbetat på olika företag, bland annat med brunnsborrning och som säljare på försäkringsbolaget IF. Dessutom som fältarbetare på just Gefleborgs Flyttservice sedan 20-årsåldern.
– Jag var 23 år då och började främst med försäljning, särskilt inriktat på privatkunder och bohagsidan, berättar Martin. Eftersom jag hade jobbat här i två år hade jag en bra förståelse för vad arbetet ute på fältet innebar, så det kändes naturligt för mig att börja sälja.
Hur upplever du att företaget har utvecklats under dessa år?
– Det har varit väldigt roligt, säger Martin. Vi har haft en platt organisation och varit väldigt samspelta här på kontoret, vilket har skapat en tight gemenskap. Vi har varit transparenta och kunnat diskutera allt, vilket har gjort resan väldigt rolig. Vi har aldrig varit rädda för att ta oss an nya utmaningar. Det har varit en del av vår kultur att säga "Jajjamen, inga problem, vi löser det!" Sedan lägger man på luren och funderar - hur löser vi det här nu då? Men grejen är att vi verkligen löser det med glatt humör. Varje problem har vi tagit oss igenom. God stämning har alltid varit viktigt för oss.
Det låter som ni har en bra värdegrund och företagsfilosofi!
– Precis som Martin säger: "Jajjamen, inga problem, vi löser det!". Uttrycket har verkligen blivit en del av företagskulturen, både gentemot kunder och internt bland oss kollegor som ett sätt att visa respekt för varandra, säger Henrik. Det är något vi värderar högt och är en naturlig del av vår värdegrund i kombination med våra ledord: Service, kvalitet och trygghet. Dessa ord är något vi verkligen står för, och alla på företaget kan rabbla dem i sömnen.
Hur har affärsområdena renodlats genom åren?
– Det har egentligen alltid handlat om att nå ut med vår breda portfölj, säger Henrik. Vi har tidigare haft svårt att förmedla allt vi kan erbjuda till våra kunder. Historiskt sett, när ett företag ringde oss, väntade de bara på att få boka en flytt. Vi vill nu fånga upp kundernas behov på ett mer djupgående sätt och erbjuda en bredare service. Behöver de hjälp med städning? Nedpackning? Målar de om vardagsrummet? Vi kan lösa det med våra partners. Vi strävar efter att erbjuda den bästa möjliga servicen och uppfylla våra kunders alla behov relaterat till boende, byte av bostäder och lokaler.
Hur utvecklar ni företaget och personalen?
– Vi strävar ju efter att vara en pålitlig helhetspartner före, under och efter en flytt, och med tiden har vårt erbjudande blivit bredare, säger Martin. Vi har blivit mer specialiserade samtidigt som vi har breddat vårt utbud. Vi erbjuder ju mycket mer än bara flyttjänster och genomför interna utbildningar, helt anpassade till våra behov. Vi har nästan en egen GBF Academy, skulle man kunna säga. Vi har utvecklat egna webbkurser och en kompetensstege med olika internutbildningar, som inkluderar allt från packning och tung hantering till introduktion och onboarding för nya medarbetare. Dessa utbildningar kvalitetssäkras genom att personalen måste genomföra och tillgodogöra sig de olika stegen i vår interna kompetensstege.
Vad händer i framtiden?
– Vi utforskar faktiskt helt nya områden jämfört med vad vi tidigare haft, säger Henrik. Det är något vi har påbörjat och byggt upp, och som förhoppningsvis kommer utgöra en betydande del av företagets verksamhet framöver. Vi är mitt uppe i en intensiv period och arbetar mycket hårt med detta. Vi kan inte avslöja för mycket i detta skede. Vi lanserar just nu vår nya logotyp och grafiska profil och ser det som ytterligare ett steg mot att nå våra mål. Vi har nu blivit lite "vuxna i rummet" och kallar det internt för version 3.0 av GBF. Vi kommer att fortsätta hålla fast vid våra koncept och förädla det. Våra värderingar kommer att förbli kärnan i vår verksamhet. Samtidigt tror vi att vi kommer att kunna utöka våra verksamhetsområden och synlighet på nya sätt. Gävleborg kommer att förbli den centrala delen av vår verksamhet. Vi fokuserar just nu på att konsolidera och ett tydligt budskap vi vill kommunicera utåt: att vara ledande inom våra nischer i regionen och kunna leverera därefter. Det är ett av våra fyra huvudmål.
Vilka är då de tre andra huvudmålen i verksamhetens fortsatta utveckling?
– Det får bli en cliffhanger för tillfället, men vi lovar att återkomma med mer information om det inom den närmaste framtiden, säger Henrik med ett kryptiskt leende.
Om Gefleborgs Flyttservice
Vi är måna om att våra kunder ska känna sig trygga genom hela flytten och är därför extra stolta över att, som enda flyttfirma i Gävleborg, vara auktoriserade hos Sveriges Möbeltransportörers Förbund, SMF. Det innebär bland annat att vi har de försäkringar och tillstånd som krävs, använder fordon avsedda för bohagstransport och att skriftliga avtal upprättas vid uppdragen.
Våra medarbetare är utbildade inom bland annat packmästeri, exportpackning, ergonomi, tung hantering, hjärt- och lungräddning, säkerhet (SSG) och ekonomisk körning.
Hållbarhet är en viktig fråga för oss, både när det gäller klimat och arbetsmiljö. Genom löpande utbildning kan vi på hög nivå engagera och sprida kunskap både bland medarbetare och till kunder. Vi är ödmjuka inför att begreppet hållbarhet är både stort och ansvarsfullt och arbetar därför konstant och långsiktigt med de utmaningar vi ställs inför.
Våra produkter och tjänster för en smidig flytt är:
Packtjänster, flytthjälp, montering, magasinering, flyttstäd och återbruk.
Våra företagskunder erbjuder vi förutom flyttjänster även lager och logistik samt på plats service.
För mer information och kontakt se:
https://www.gefleflytt.se