Full fart på UF-mässan ”Entreprenörskap På Riktigt 2018”
Publicerad: 15/3, 2018
Årets regionala mässa i UF-företagande gick av stapeln den 15 mars i GTK-hallen i Gävle. Det märks att intresset för mässan är stort då det var nästan fullt med bilar på parkeringen och massor med folk på plats redan innan öppningen vid lunchtid.
Hela GTK-hallen i Gävle var bokstavligen fylld med kreativitet, drivkraft och entreprenörskap när hundratals unga entreprenörer ställde ut och exponerade sina varor och tjänster för alla intresserade besökare.Över 850 elever deltog med sammanlagt 250 olika UF-företag som tävlade om en rad utmärkelser. Ettorna i årets UF, säljare, vara, tjänst, monter, hantverkare, innovation och hållbart företagande går vidare till SM.
Extra kul och hedrande för undertecknad personligen var att jag blev utsedd till Årets Rådgivare! Det var verkligen kul och värmde i hjärteroten. Stort tack till Oskar, Liam och Martin på Mediautvecklarna UF som nominerade mig - samt mina fantastiska kollegor på Precis Reklam som gjort det möjligt!
Årets UF- Företag
1: a pris – Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Med stark gruppdynamik, en genomtänkt produkt som kan förändra världen och ett utmärkt genomförande i samtliga moment.
Agenter, Är ni redo?
Kontaktuppgifter: Wilma Sundell, VD, 070-263 0944
2: a pris Digital vårdplan UF, Hälsingegymnasiet. Bollnäs
Motivering: Ett drivet och samspelt team som under en kort tid tagit sig an en enorm utmaning. Genom att utvecka en produkt rätt i tiden med stor potential och med patienten i fokus.
Kontaktuppgifter: Linnea Eriksson, 070-690 8490
3:e pris – Sweet times media UF, Thoren business school, Gävle
Motivering: En driven entreprenör med en rolig produkt som lockar många. Företaget har redan nått framgångar i branschen med hjälp av influencers.
Från topp 8 till topp 3.
Kontaktuppgifter: Adrian Skoglund, 070-641 3657
Årets monter
1: a pris – Freluga tvål UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Helheten med de fina trähyllorna, förkläderna samt en fin presentation av produkten gjorde att man fick en härlig ”hemmakänsla” en mycket välgjord, välplanerad och unik monter
Kontaktuppgifter: Carolin Morin, 076-777 6877
2: a pris – Hälsingebrickan UF, Slottegymnasiet, Ljusdal
Motivering: Med engagemang dras en in i deras monter och fastnar där. Bra estetik med tydlig koppling till produkt.
Kontaktuppgifter: Edvin Larsson, VD, 070-250 5448
3:e pris – HiHair UF, Polhemsskolan, Gävle
Motivering: Som klippt och skuret fick vi kika in i lystrens värld. Med snygg design och hemmavirkad produkt såg de till att bära frukt. Kontaktuppgifter: Wendela Eriksson, 076-144 0134
Årets säljare
1: a pris –
Motivering: Med engagemang, energi och glädje som smittar, lyser säljaren upp vilket kundmöte som helst. Säljaren har en förmåga att få kunden att känna sig sedd, använder sin charm och affärsmässighet i en väl avvägd blandning, väver sedan elegant in argument om både miljö, upplevelse och kundnytta på ett sätt som skapar köpmotivation. Årets säljare lyfter emotionell försäljning till en ny nivå.
Årets Säljare 2018 Anna Hedborg, EasyPop UF, Borgarskolan, Gävle, 076-645 3474
2: a pris
Motivering: Säljaren trollbinder kunden med en säljande helhetsupplevelse. Säljaren har en ödmjuk framtoning som får kunden att känna sig bekväm och verktygen är humor, lyssnande och en inre övertygelse som märks i mötet. Säljaren vågar sticka ut och samtidigt vara naturlig på ett personligt sätt vilket leder kunden till det självklara beslutet – att köpa!
Elin Bolkéus, Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs, 072-207 4479
3:e pris Motivering: En vass relationsbyggare som med frågor får igång en bra dialog med kunden. Säljaren argumenterar elegant och effektivt och talar varmt för sin produkt på ett sätt som känns äkta och trovärdigt. Är lösningsorienterad och vågar be om affären flera gånger vilket till slut ger resultat.
Wilma Sundell, Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs 070-263 0944
Årets vara
1:a pris – Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Från en riktig ide med genomtänkt presentation. Har hittat en tydlig marknad som genererar en god lönsamhet.
Får barn att reflektera och diskutera viktiga saker med vuxna.
Ger möjlighet att forma vårt beteende för en bättre värld.
Det är kul!
Det är snyggt!
Det är inspirerande och hoppfullt!
Kontaktuppgifter: Wilma Sundell, VD, 070-263 0944
2: a pris – Hälsingland i färg UF, Voxnadalens gymnasium, Edsbyn
Motivering: Med en genomarbetad vara, har man med skaparglädje lyckats fånga ett modernt sätt att hantera dagens stressiga tillvaro. Med hjälp av Hälsinglands vackra miljö.
Kontaktuppgifter: Olivia Östling, 072-215 6453
3:e pris – Cocosmile UF, Thoren Business school
Motivering: En innovativ, lönsam och miljövänlig produkt som även har bidragit till en bättre tandhälsa genom donation av bambutandborste till barnhem i kina.
Kontaktuppgifter: Gustav Lundin, 076-775 0944
Årets tjänst
1: a pris – Youth2work UF, Thoren business school, Gävle
Motivering: Har ett på ett utmärkt sätt skapat en tjänst för att komplettera nuvarande bemanningsföretags behov av kompetenser att söka ut och kunna rekommendera unga förmågor. Detta kommer avgöra regionens och Sveriges konkurrenskraft i framtiden.
Kontaktuppgifter: Hampus Engström, VD, 072-227 7330
2: a pris – RE-USE UF, Polhemsskolan, Gävle
Motivering: En tjänst som arbetar mot överkonsumtion med hjälp av återanvändning och återbruk. Bidrar till ett hållbart samhälle och en grönare framtid. RE-USE UF har skapat en tjänst som känns som en vinst för alla.
Kontaktuppgifter: Engla Södergren, VD, 070-615 2010
3:e pris- Sweet times media group UF,
Motivering: En tjänst i tiden med en pedagogisk tvist som redan spelas av tusentals användare. Det är ett UF-företag som bygger på ett tydligt och engagerat entreprenörskap. Med en modern affärsmodell som baseras på välrenomenerade samarbetspartner och flera intäktskanaler hamnar Sweet times media group UF på en hedrande tredje plats i årets tjänst.
Kontaktuppgifter: Adrian Skoglund, VD, 070-641 3657
Årets hantverkare
1:a pris – Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Med ett hantverk i tiden har företaget lyckats fånga upp vardagen uppdrag och utmaningar på ett roligt, spännande och nyfiket sätt. Grattis säger vi till årets vinnare.
Kontaktuppgifter: Wilma Sundell, VD, 070-263 0944
2: a pris – Hälsingland i färg UF, Voxnadalens gymnasium, Edsbyn
Motivering: I en allt mer global värld är den regionala och lokala föränkringen allt mer riktigt. Företaget har på ett tilltalande och estetiskt sätt förmedlat kunskap om Hälsingland, tillgängligt för alla åldersgrupper.
Kontaktuppgifter: Olivia Östling, 072-215 6453
3:e pris – Steel Collection UF, Bessemerskolan, Sandviken
Motivering: Företaget har tillverkat en snygg designad produkt för de med ett brinnande intresse för förvaring av biobränsle.
Kontaktuppgifter: Jacob Åberg, 070-263 2721
Årets innovation
1: a pris – Digital Vårdplan UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Vinnaren har en innovativ lösning med en tjänst som förenklar, ökar tryggheten för användaren och moderniserar ett område i stort behov av förändring. Företagets engagemang borgar för fortsatt framgång.
Kontaktuppgifter: Linnea Eriksson, 070-690 8490
2: a pris – Easy freeze UF, Bessemerskolan, Sandviken
Motivering: Årets andraplats tas hem av en oväntad produkt som har en enkel lösning på ett vardagsproblem som de allra flesta känner igen. Den ligger nära en prylmarknad som fortfarande är stor, inte minst när årets julklapp ska inhandlas.
Kontaktuppgifter: Moa Cronwall, 070-585 9080
3:e pris – Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Med lek och samtal som utgångspunkt har företaget hittat en ny väg till att lyfta fram livets små och stora frågor och belysa viktiga självklarheter och värderingar. Såväl idag som i morgon. En produkt som borde finnas i varje barnfamilj och klassrum.
Kontaktuppgifter: Wilma Sundell, VD, 070-263 0944
Hållbart företagande
1: a pris – Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Allt bra och dåligt som vi människor gör i världen, det är gjort av människor som alla varit barn en gång. Det är där allt börjar. Genom en gränsöverskridande och kreativ produkt som är aktuell från lokal till global. Vi ser fram emot en värld full av agent X och vi i juryn vill vara med och rädda världen.
Kontaktuppgifter: Wilma Sundell,
2: a pris – Nobstacels UF, Polhemsskolan, Gävle
Motivering: Ett behov i samhället som inte tillfredsställ. Denna produkt kan förenkla vardagen och öka inkluderingen i samhället.
Kontaktuppgifter: Emil Åkerlind, VD, 070-435 0543
3:e pris – Plastic Free UF, Polhemsskolan, Gävle
Motivering: Alla kan göra någonting och genom smittande engagemang bidrar UF-företaget till en mer hållbar miljö, små saker kan göra skillnad för hållbarheten.
Kontaktuppgifter: Wilma Norin, 073-067 8392
Årets Logotyp
1: a pris – H20 2GO UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Företaget har genom färg och form fångat en helhet i sin logotyp och vågar låta en rörelse och färger fånga och symbolisera företagets idé och produkt. Virvlande vatten och en association till miljö, hälsa och återbruk. Symbolen, som också vinner på sin enkelhet, gör sig såväl i färg som svartvitt och fungerar i många olika sammanhang.
Kontaktuppgifter: Isabell Sundell, VD, 073-085 8832
2: a pris – Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Företaget har skapat en harmonisk logotyp med tydlig koppling både till företagets affärsidé och målgrupp, barnen. Typsnitt, färg och tankesymbolen väcker tillsammans nyfikenheten, samtidigt som de ger ett tryggt intryck och företaget en lättanvänd logotyp med namn och symbol i ett.
Kontaktuppgifter: Wilma Sundell, VD, 070-263 0944
3: e pris - Sweet Times Media Group UF, Thoren business school, Gävle
Motivering: Företaget visar med sin logotyp ett modernt företag som vill ta för sig och synas i en färgrik och konkurrensstark bransch. Formgivningen ger också associationer till spelens värld, bryter mot den traditionella logoformen och lyckas markera sin plats även i litet format.
Kontaktuppgifter: Adrian Skoglund, VD, 070-641 3657
Kreativa företag
1: a pris – Så ett frö UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Ett gäng härliga personer och individer som tar tillvara på allas kompetens och styrkor. Genom en kreativ process har ni skapat en unik produkt helt på egen hand med beundransvärt och fantastiskt mål och syfte. Det är precis som ni säger, någonstans måste man börja för att rädda världen och varför inte göra det med att så ett frö.
Kontaktuppgifter: Wilma Sundell, VD, 070-263 0944
2: a pris- Coco Smile UF, Thoren Business school, Gävle
Motivering: Genom att kombinera fåfänga med samhällsnytta så spelar detta företag på människors svaga punkter. Dessutom har man skapat ett eget starkt varumärke som bevisligen redan spridits på stora områden till många användare. För att få måste man ge och med sin slogan köpa en, ge en så har dom med sitt breda vita leende redan startat sitt framtida företagande.
Kontaktuppgifter: Gustav Lundin, VD, 076-775 0944
3:e pris – Digital vårdplan UF, Hälsingegymnasiet, Bollnäs
Motivering: Genom samarbete, envishet, klokskap och en rejäl portion kreativitet har man skapat en digital tjänst som ingen av oss egentligen vill använda, men som underlättar vardagen fär den som behöver sin kraft till annat.
Kontaktuppgifter: Linnea Eriksson, VD, 070-690 8490
Prestation
1: a pris – Sweet times media group UF, Thoren Business school, Gävle
Motivering: Med en klar insikt stark vilja mod och stor passion, starta, driva och utveckla sin affärsidé.
Kontaktuppgifter: Adrian Skoglund, VD, 070-641 3657
2: a pris – Your key to succsess UF, Voxnadalens Gymnasium, Edsbyn
Motivering: Genom att utmana sig själv, utveckla sin förmåga och mod och våga kontakta stora förebilder, har hon gått från rädsla till stolthet.
Kontaktuppgifter: Ida Bergman, VD, 076-789 7414
3:e pris – Smash UF, Slottegymnasiet, Ljusdal
Motivering: Genom sitt brinnande intresse, sin förmåga till samarbete och tydligt ledarskap, skapa förtroende hos barn och vuxna och genom detta skapa ett framgångsrikt företag.
Kontaktuppgifter: Ellen Rosdahl, Skoglund, VD, 070-245 6779
Årets affärsplan
1:a pris – Balansboxen UF, Slottegymnasiet, Ljusdal
Motivering: Med en strikt och balanserad affärsplan är det lätt att se möjligheterna i affärsidén. Budskapet om välmående löper som en röd tråd genom hela affärsplanen. Ett glatt avslut där företaget visar att de verkligen tänker utanför boxen.
Kontakt: Anna Aurosell, VD, 076-114 2923
2: a pris – Popknob UF, Borgarskolan, Gävle
Med en säljande och konkret affärsplan skapar företaget intresse vid första ögonkastet. Likt en mobil, greppade ni oss med en tydlig målsättning och en vision av hög kaliber.
Kontaktuppgifter: Linus Westerberg, VD, 070-363 8057
3:e pris- Hälsingland i färg UF, Voxnadalens gymnasium, Edsbyn
Med en genomarbetad och korrekt affärsplan ser juryn stora möjligheter för företagets affärsidé. Företaget målar upp en bild som gör att vi i juryn vill veta mer. Affärsplanen satte färg på våran vardag.
Kontaktuppgifter: Olivia Östling, VD, 072-215 6453
Övriga priser
Årets Lärare
Sofia Fallgren, Slottegymnasiet, Ljusdal, 073-244 4405
Motivering:
Hon har engagerat sig utanför ramarna för vad som förväntas av en lärare och delar med sig av sina erfarenheter från sitt hobbyföretagande vilket tydligt sprider engagemang till andra lärare och elever. Hon jobbar för att bryta gamla mönster och arbetssätt med visionen att ge alla elever på alla program möjligheten att driva ett UF-företag. Hon föregår med gott exempel och inspirerar flera lärare att utbilda sig till UF-handledare.
Årets rådgivare
Årets rådgivare är: Joe Formgren, Precis Reklam, 070-679 79 00
Motivering: Trots ett pressat tidsschema har årets rådgivare alltid tagit sig tid med UF-företaget. Denna rådgivare har med en tydlig och kommunicerad förväntansbild bidragit med inspiration, tillgänglighet och engagemang utöver det vanliga. Ett krav från denna rådgivare var att ”citat” ”går ni inte in helhjärtat och är seriösa med alla uppgifter ni tar er an, så bryter jag som rådgivare med er” Hård men rättvis och till fullo engagerad är ord som beskriver årets rådgivare väl.
Årets kommun
Årets kommun är: Sandvikens kommun
Motivering: ” Vinnaren i årets kommun är en kommun som ger alla chansen. I kommunen finns även en av de skolor i regionen som förra året drev alla elever i mål. Dvs, alla UF-elever gick ut sitt gymnasieår med ett UF-intyg i handen. I år driver 232 elever UF i kommunen. Det är nästan 60 % av en årskull. TACK till er som i år ger alla chansen och är den enda kommunen som har elever som driver UF på Språkintroduktion och Gymnasiesärskolan.
Kontakt: Kerstin Almén kommunalråd Sandviken
Årets Nätverkare:
Utan inbördes ordning:
Moa Jönsson, Så ett frö UF, Hälsingegymnaiset, Bollnäs, 072-587 6821
Gustav Lundin, Cocosmile UF, Thoren business school, Gävle, 072-587 6821
Andreas Sjöberg Spikat och klart, Thoren busines school, Gävle, 070-999 8701