Coca-Cola 3000 - en smaklös mardröm?
Publicerad: 30/9, 2023
Coca-Cola, alltid i framkant när det gäller att pressa ut nya smaker från sin redan trötta limonadfabrik. För nu har de släppt ännu en kreation som de påstår ska vara en smakupplevelse från år 3000. Ja, ni hörde rätt, år 3000. Förmodligen en tid när vi alla svävar runt på hoverboards och kommunicerar via telepati. Vad passar då bättre än att lansera en dryck som smakar som något som hämtats direkt från ett science fiction-avsnitt av "The Twilight Zone"?
Coca-Cola 3000 är en produkt som, enligt deras marknadsföring, är resultatet av datainsamling från hela världen. Förmodligen har de analyserat allt från vad människor drömmer om när de sover till vad de tycker om att äta på semestern. Resultatet? En dryck som smakar som en regnbåge av billiga och osmakliga syntetiska ämnen. Så fantastiskt att vi undrar varför vi inte har upplevt den här smaken tidigare.
För att göra den här drycken ännu mer spännande har de använt både mänsklig och artificiell intelligens i processen. Förmodligen för att säkerställa att den är så kladdig och färglös som möjligt. Det är som om de satte sig ner och sa: "Vad är det värsta vi kan göra med den här drycken?". Och sen gav de grönt ljus för att skapa det.
Coca-Cola Creations, som de så kallar det, är deras senaste försök att visa att de fortfarande är relevanta i en värld där människor faktiskt föredrar drycker som smakar gott. Först kom "Starlight," en smak som förmodligen var inspirerad av rymdfararens kylskåp efter ett halvårs uppdrag på ISS. Sen kom "Movement," som tydligen var ett samarbete med en artist. Förmodligen för att artistens fans skulle tro att om de drack den här drycken skulle de också bli lika kreativa och coola som hon.
Men nu är det alltså dags för Coca-Cola 3000, som verkar vara inspirerad av en framtid där smaklösa drycker är normen. Det finns ingen specifik formgivare bakom den här smaken, förmodligen för att ingen vill ta på sig äran för det här mästerverket av smaklöshet. Istället har de låtit AI försöka göra något vettigt av det, vilket är som att be en dator att måla en Mona Lisa med en trasig skrivare.
Enligt Coca-Cola är det här en plattform för innovation inom produkter och upplevelser. Men det verkar som om de har blandat ihop innovation med desperation. För när det kommer till drycker, är det oftast originalet som är bäst. Och om det här är framtiden för Coca-Cola, så är det kanske dags att gå tillbaka till rötterna och brygga något som faktiskt smakar gott. För i år 3000, om den här produkten ens finns kvar, kommer vi förmodligen alla att längta tillbaka till en tid när Coca-Cola smakade som Coca-Cola och inte som en blandning av kemikalier och dåliga beslut.
Så tack, Coca-Cola, för att ni ännu en gång har gett oss något att skratta åt. Om det är något ni är bra på, så är det att skapa smaker som ingen egentligen vill smaka. Vi ser fram emot nästa "innovation" från er, men vi kommer förmodligen att hålla oss till vatten eller originalet, med eller utan socker, tills dess.
Jonas W Östergren
Publicerad satir från https://reklamedia.se