– Vi hjälper till att skriva era nyheter och skicka ut pressrelaser.

Start

– Vi hjälper er att skriva nyheter och skicka ut pressreleaser.

presstjanst
Hans-Olof Öberg pratar elcykel med en kund. Foto: Torbjörn Edlund

Hans-Olof Öberg pratar elcykel med en kund. Foto: Torbjörn Edlund

Bidrag till köp av elcykel gynnar storstadsbor

Publicerad: 8/6, 2018

Regeringen försöker på alla sätt hitta på nya sätt att leva upp till sina vallöften om insatser för miljön. Det har inte hänt så mycket på den fronten hittills och man kan ju ha all anledning att tro att socialdemokraternas knähund i regeringen, Miljöpartiet, gläfser mer än vanligt när det gäller åtgärder som sägs vara positiva för miljön. Subventioner till privatpersoner för att köpa elcykel till exempel.
Man kan ju börja med att fråga sig vilket beslutsunderlag som regeringen hade tagit fram.

Vi börjar med att redovisa statistik som visar att rubriken har bäring i statistiken genom att redovisa antal ansökningar per kommuninvånare.
Stockholm: antal ansökningar 1 888, per inv. 503
Göteborg; 1456 resp. 387
Malmö: 1 046 resp. 318
Kil: 10 resp. 1 191
Vilhelmina: 2 resp. 3 400
Arjeplog: 1 resp. 2 827
Hela redovisningen av elcyklar per kommun, se länk nedan.
Riksdagsman Lars Beckman (M) är kritisk till att regeringen enligt den nyligen presenterade rapporten från Riksdagens Utredningstjänst (RUT) inte hade gjort någon fördelningspolitisk analys innan man lade fram förslaget om bidrag till inköp av elcyklar.
- Miljöminister Karolina Skog (MP) verkar dessutom inte bekymra sig över den skeva geografiska fördelningen av bidragen, säger Lars Beckman.
Frågor och svar i RUT-rapporten om utfallet av bidragen till inköp av elcyklar.
1. Fanns det någon fördelningspolitisk analys genomförd när subventionerna infördes?
- Det raka svaret från Riksdagens Utredningstjänst i en rapport, som presenterades den 4 juni: Det gjordes ingen fördelningspolitisk analys av förslaget.
2. Hur många har ansökt om subventioner av elcyklar?
– Till och med vecka 20 (18 maj) hade det inkommit 28 329 ansökningar om premie för elfordon. Observera att elfordon även omfattar elmopeder, elmotorcyklar och vissa eldrivna fordon för rörelsehindrade.
3. Vad är den genomsnittliga ansökan för subvention, det vill säga vad kan det genomsnittliga försäljningsvärdet beräknas till för varje subventionerad cykel?
- Baserat på drygt 21 000 ansökningar uppgår den genomsnittliga premien till 4 186 kronor. Det finns ett tak för hur stor premie som betalas ut så det går inte att säga exakt vad det genomsnittliga priset på fordonet är. Då det bara är ett par procent av ansökningarna som når taket torde det genomsnittliga priset vara cirka 16 750 kronor
4. Var bor de som har ansökt om subvention av elcyklar, nedbrutet per län?
- Av tabell 1 framgår hur ansökningarna fördelar sig länsvis. Tabellen är baserad på de drygt 21 000 ansökningar där utredningstjänsten har uppgifter om orten för den sökande.
– Siffrorna visar att nästan hälften av de som fått subventioner för köp av elcyklel bor i Stockholms, Skånes och Västra Götalands län, säger riksdagsman Lars Beckman (M). Bor man i glesbygd är cykel inte så bra som kommunikationsmedel, vilket innebär att man tvingas ha bil och då straffas med högre drivmedelsskatt och fordonsskatt.
5. Hur många elcyklar tillverkas i Sverige respektive importeras?
- Utredningstjänsten har inte kunnat fördela elcyklarna på import respektive inhemsk produktion. Enligt Cykelbranschen finns det dock bara en svensk till-verkare varför merparten torde vara importerade.
6, Hur många arbetstillfällen kan subventionen av elcyklar ha skapat i Sverige se-dan subventionen infördes?
- Utredningstjänsten kan inte svara på den frågan. Det är för övrigt inte säkert att subventionen har skapat några arbetstillfällen i Sverige. Om merparten av cyklarna är importerade, vilket framstår som troligt, kan subventionen ha lett till att efterfrågan styrts över från inhemsk produktion till import och att subventionen därmed har lett till att arbetstillfällen försvunnit från Sverige. Men, då vi inte vet hur pengarna skulle ha använts om subventionen inte funnits går det inte att besvara frågan.
7. Hur har försäljningen av elcyklar förändrats från 2005 fram till idag?
- Av tabell 2 framgår försäljningen av elcyklar per år. För året 2017/18 prognosticerar cykelbranschen en försäljning på 130 000–150 000 cyklar.
8. Om subventionen inte tas bort utan fortsätter - vad blir den totala kostnaden för subventioner från införandet fram till 2022?
- Regeringen har avsatt 350 miljoner årligen till elcykelpremier. Om hela anslaget utnyttjas blir den totala kostnaden således 1 750 miljoner kronor
- Det är beklaglift att ansvarig minister inte tycks ha någon som helst koll eftersom säger att hon är nöjd med utfallet, säger Lars Beckman. Sanningen är ju att storstadsborna gynnas och landsortborna missgynnas av Miljöpartiets politik.

Textr¨: Torbjörn Edlund, skribent

Riksdagsdebatt 7/6 mellan Lars Beckman och miljöministern:
http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/fragestund/fragestund_H5C120180607fs

SUBVENTION AV ELCYKLAR
RUTs utredning
https://svenskpress.se/wwwdocs/_common_media/user_files/578/88.pdf
Subvention av elcyklar per kommun & invånare:
https://svenskpress.se/wwwdocs/_common_media/user_files/578/91.pdf
Lars Beckman, riksdagsman (m)

Publicerat via SvenskPress.se av...

Lars Beckman, riksdagsman (m)

Lars Beckman är invald i riksdagen för Moderaterna i Gävleborg.
Den som vill följa Lars Beckmans blogg kan också prenumerera på inläggen så blir man automatiskt uppdaterad!
Kolla på http://www.lars... Läs mer

Se alla nyheter »

Crescent elcykel

Crescent elcykel

Lars Beckman

Lars Beckman

Tabell 1

Tabell 1

Tabell 2

Tabell 2

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli uppdaterad om det senaste från
Svensk Presstjänst

  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga