– Vi hjälper till att skriva era nyheter och skicka ut pressrelaser.

Start

– Vi hjälper er att skriva nyheter och skicka ut pressreleaser.

presstjanst
Lotta Petterson, regionchef Svenskt Näringsliv

Lotta Petterson, regionchef Svenskt Näringsliv

Bättre företagsklimat i Gävleborg

Publicerad: 15/5, 2018

I sju av Gävleborgs tio kommuner ger de lokala företagen ett bättre betyg av företagsklimatet än föregående mätning. Det visar de nya enkätsvaren som Svenskt Näringsliv publicerar idag.

I Gävleborg svarade 931 företagare på enkäten som genomfördes under perioden januari till april av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv.

Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ockelbo, Hofors, Sandviken och Nordanstig är de sju kommuner i länet som förbättrar sina betyg av det lokala företagsklimatet. Bollnäs och Ljusdal ligger dock på gränsen för betyget ”godkänt”.

- Det är fantastiskt bra att sju av tio kommuner i länet förbättrar sitt resultat i det sammanfattande omdömet mot förra året. Trots det ligger genomsnittet i Gävleborg (3,2) under rikssnittet (3,4) betygsmässigt. Nu gäller det för länets kommuner att ha tålamod, hålla i den positiva riktningen och arbeta aktivt med frågan, säger Lotta Petterson, regionchef Svenskt Näringsliv.

Gävle och Ovanåker ligger kvar på samma nivå som föregående år medan Söderhamn återigen tappar i betyget ”sammanfattande omdöme”.

- Trots att kommunerna, förutom Hofors och till viss del Ovanåker, befinner sig på låga nivåer är riktningen och trenden åt rätt håll. Ett bra första steg för kommuner som vill förbättra sitt företagsklimat är att lyssna och lära av andra kommuner som lyckats bäst på varje enskilt område, säger Lotta Petterson.

Hofors ohotad i länstoppen

- Bland Sveriges 290 kommuner är det 38 kommuner som får ett sammanfattande omdöme av 4,0 på en sexgradig skala. I år tillhör Hofors en av ”4.0-kommunerna” vilket är helt fantastiskt! Hofors har verkligen bevisat att ett långsiktigt, intensivt och konsekvent arbete med frågorna, som ligger högt upp på kommunens agenda, ger resultat, säger Lotta Petterson.

Dock finns det fortsatt några orosmoln när det gäller länets företagsklimat. Ett av dem är kommunala upphandlingar.
- Företagen upplever att anbudsunderlagen har blivit mer komplicerade att delta i och att de upphandlade myndigheternas skall-krav inte resulterar i att det blir bästa leverans till lägsta pris. Skall-kravens formuleringar utesluter till stor del företag som skulle kunna leverera konkurrenskraftiga varor och tjänster, säger Lotta Petterson.

- En annan anledning till problemet är bristande dialog mellan beställarna och leverantörerna i den inledande fasen. Detta leder till att kommunerna får in för få anbud. Kommunerna måste fortsätta arbeta med denna viktiga fråga, säger Lotta Petterson.

Ett annat fortsatt problem är att hitta relevant arbetskraft, något som Svenskt Näringsliv kunnat konstatera i separata undersökningar.
– Även i årets undersökning får tillgången på medarbetare med relevant kompetens ett underkänt betyg. Här har kommunerna i Gävleborg ett omfattande arbete att göra när det gäller låg utbildningsnivå och svårigheterna med rekrytering och matchning. Därför krävs det krafttag från politiken för att lösa problemen på arbetsmarknaden såsom att göra det enklare och billigare att anställa, att sänka skatten på arbete, bygga ut gymnasieskolans yrkesprogram ytterligare och att underlätta rekrytering av utländsk arbetskraft, säger Lotta Petterson.

Alla kommuners betyg och hur undersökningen görs finns på http://www.foretagsklimat.se

Om undersökningen Lokalt företagsklimat 2018:

- Antal svar från företagare: närmare 31 000 (49 % svarsfrekvens)
- Undersökningsperiod: januari-april 2018
- Metod: Webbenkät, postal enkät och telefonintervjuer
- Genomfört av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv
- Enkätsvaren från företagen ligger tillsammans med statistiska fakta till grund för Svenskt Näringslivs årliga kommunranking. I år presenteras rankingen den 2 oktober. Läs mer om alla kommuners resultat på http://www.foretagsklimat.se.
Svenskt Näringsliv

Publicerat via SvenskPress.se av...

Svenskt Näringsliv

Svenskt Näringslivs vision lyder: ”Företagsamma människor och konkurrenskraftiga företag i gemenskap leder Sverige till ökat välstånd”.

Svenskt Näringsliv är företagens företrädare i Sverige. Vårt ... Läs mer

Se alla nyheter »

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli uppdaterad om det senaste från
Svensk Presstjänst

  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga