Bästamobilabonnemanget.se i kampanj mot drunkningsolyckor
Publicerad: 20/3, 2020
Olyckor till följd av mobilanvändande sker inte bara i trafiken.
Upprepade incidenter där föräldrar har tappat uppsikten över sina barn i simhallar och på badstränder har fått Svenska Livräddningssällskapet att allt mer frekvent ta upp problemet i olika medier.
Nu vill även ett flertal informationssajter inom mobiltelefoni drar sitt strå till stacken, genom att starta en kampanj mot drunkningsolyckor kopplade till mobilanvändning.
Svenska livräddningssällskapet arbetar efter en nollvision vad beträffar omkomna till följd av drunkningsolyckor. För att nå dit krävs att allmänheten, och inte minst föräldrar till små barn, vidtar försiktighetsåtgärder och förstår riskerna med att tappa fokus från barnen om så bara för ett ögonblick.
"Barn ska alltid ha ditt fokus, då finns det inget utrymme för en mobil", säger Karin Brand, generalsekreterare för Svenska Livräddningssällskapet till Sveriges Radio.
Efter dyster drunkningsstatistik har Livräddningssällskapet sedan ett par år tillbaka tagit fram en punktlista med åtgärder att tänka på för den som besöker en badstrand eller simhall med sina barn.
Bland de viktigaste åtgärderna ingår att alltid bevaka sina barn och ha icke simkunniga på armlängds avstånd. Att lägga undan mobil och läsplatta är också en av punkterna.
Informationskampanjer ett alternativ till förbud
Ett antal utomhusbad och simhallar har de senaste åren förbjudit mobilanvändning vid sina bassänger, efter att simhallspersonal uppmärksammat att mobilskärmarna stjäl föräldrars uppmärksamhet från barnen.
Andra badanläggningar väljer att inte förbjuda mobilanvändning utan satsar istället informationskampanjer och skyltar vid bassängerna som åtgärd.
Med samlade krafter har nu även ett antal informationstjänster inom mobiltelefoni valt att engagera sig i frågan, med förhoppningen om att kunna påverka allmänhetens uppfattningar.
Opinionsbildning via sociala medier och hemsidor
En av de sajter som ingår i kampanjen är Bästamobilabonnemanget.se som vill använda sina kanaler till att också informera om farorna med att använda mobilen samtidigt som man försöker ha uppsikt om sina barn.
"Många mobilanvändare använder vår tjänst, så vi ser det som ett ypperligt tillfälle att lansera den här kampanjen nu innan sommarmånaderna, för att förhoppningsvis kunna bidra till att färre drunkningsolyckor sker i år", säger Fredrik Andersson på Bästamobilabonnemanget.se.
Mellan februari och augusti 2020 pågår kampanjen som syftar till att opinionsbilda genom inlägg på sociala medier och på hemsidan.
Om Bästamobilabonnemanget.se
Bästamobilabonnemanget.se informerar och vägleder konsumenter inom allt som har med mobilabonnemang att göra.
Genom guider och aktuella prisjämförelser vill sajten göra det lätt att välja ett mobilabonnemang som passar konsumentens individuella behov.
Kontakt: Fredrik Andersson
info@bastamobilabonnemanget.se
https://sverigesradio.se/artikel/7209839
http://www.bästamobilabonnemanget.se/