Anette Ståhl - 40 år i branschen - 20 år med Enmusa Music!
Publicerad: 11/4, 2023
40 år i musikbranschen och 20 år som egenföretagare på musikbolaget Enmusa. Anette Ståhl firar dubbla jubileer med att växla upp!
40 år i musikbranschen och 20 år som egenföretagare på musikbolaget Enmusa. Anette Ståhl firar dubbla jubileer med att växla upp!
Många av er har nog varit i kontakt med Anette Ståhl, antingen som anställd på musikförlag eller skivbolag, eller sedan hon startade Enmusa Music för 20 år sedan.
Enmusas verksamhet är bred: PR och kommunikation. Musikbolag. Artistutveckling. Musikförlag. Bokningsagent och konsertarrangör.
Det sistnämnda har på senare tid upptagit en stor del av hennes tid, i och med konsertserien ”Enmusa Music presenterar somriga konserter över hela Gotland”. Det inleddes i mer blygsam omfattning i Katthammarsvik på Gotland 2019, hade paus under pandemin och täcker nu stora delar av ”öjn”.
Anette har arbetat i musikbranschen hela sitt vuxna liv. Direkt efter gymnasiet fick hon anställning hos Stikkan Anderson på Sweden Music och Polar Music. Därefter följde EMI, Grand Music och MCA.
Därefter kände Anette att det var dags att samla sina erfarenheter och starta eget. För exakt 20 år sedan – i april 2003 – startade hon Enmusa Music.
Den första uppdragsgivaren var Martin Stenmarck, vars karriär exploderade. Därefter har en mängd artister, projekt, festivaler och författare följt.
– Wacken-festivalen, Melodifestivalsartister, pop, rock, jazz, klassisk, folkmusik. Carolina respektive Lisa Miskovsky, Dan Reed, Anna-Lotta Larsson, Janne Schaffer, Hasse Andersson, Glimra, författarna Susanne Boll och Louise Boije af Gennäs. Listan är lång.
De senaste åren har Anette jobbat tätt med BMG Rights Management, vilket inkluderat promotion för legendarer som Keith Richards, The Kinks, Cat Stevens och många andra. Hon ägnar sig också alltmer åt turnépromotion, nu senast Lisa Miskovskys föreställning ”Eljest”.
I princip alla uppdrag Anette får är ett resultat av rekommendationer från nöjda klienter. Och de kommer tillbaka. Alla som har sig själv, sin erfarenhet och sin talang som ”vara”, vet dock att det kan vara tufft i perioder. Musikbranschen är sårbar: den digitala revolutionen, lågkonjunkturer, pandemi och övrig turbulens i världen.
– Visst har det varit jobbigt ibland, erkänner hon. Att ha försörjningsplikt för två barn medan skivbranschen gick på knäna, samtidigt som man skulle anamma den nya tekniken. Det kompenserades dock av den frihet jag också hade. Alla mynt har två sidor.
I dag har hon lärt sig att ta vara på de lugna perioderna, för jag vet att det snart är fullt upp igen.
Tack vare sitt goda rykte, imponerande kontaktnät och sin positiva attityd, har Anette alltid hållit företaget flytande och på rätt kurs. Hon bara tar sig an projekt där hon kan tillföra något och skickar inte sällan vidare uppdrag till kollegor där hon inte känner att hon är rätt person.
– Det vore lätt att ta sig an allt, men jag gör ett bättre jobb om jag brinner för det. Alla måste få ut något: uppdragsgivaren, jag och publiken. Det ska vara win-win-win!
Allt detta har blivit om möjligt än mer uppenbart för Anette sedan hon började arrangera konserter på Gotland. 2023 blir det 12 konserter under namnet ”Enmusa Music presenterar somriga konserter över hela Gotland”: fyra Glimra, fyra Ale Möller, två The Boppers, Nanne Grönwall och ett dansband.
Hon är också involverad i Visbyfestivalen.
Anette värdesätter och trivs i den vanliga, analoga miljön, som hon också tror är på väg att åter vinna mark. – Jag tror fortfarande på ”här och nu”, konstaterar hon. Personlig kontakt. Att träffas, eller annars prata i telefon eller skicka personliga e-mail i stället för gruppmejl.
På sistone har Enmusa gått från att vara enskild firma till att bli ett aktiebolag.
– Det känns som om det är dags, eftersom jag i och med konserterna tar större risker. Fast jag vet ju att det kommer att gå jättebra! ler Anette.
Efter 40 år i branschen och 20 år med Enmusa, tycks Anette Ståhl onekligen gå mot en ny vår.
Både bildligt och bokstavligen!